BTF 2017 - Komolyzene a világ minden szegletéből Cikk

A Föld szinte minden szegletéből megmutat egy darabkát a 37. Budapesti Tavaszi Fesztivál komolyzenei programja: lappföldi, távol-keleti és dél-afrikai művészek is tiszteletüket teszik a tavasz ünnepén. A fesztivált egy neves svájci zenekar frankofón programja nyitja, Háry János-produkcióval ünneplik Kodály Zoltán zeneszerző kettős jubileumát, a dualizmus korának kulturális gazdagságára emlékeznek a kiegyezés 150. évfordulója alkalmából, világhírű Varázsfuvola-produkciójával Budapesten vendégszerepel a Komische Oper Berlin társulata, de hazánkba érkezik Daniele Gatti és a Mahler Chamber Orchestra és a nagyszerű The Shanghai Quartet is.

Hirdetés

A Liszt Ferenc életművét és életútját évről évre középpontba állító Budapesti Tavaszi Fesztivál 2017-ben Kodály Zoltán születésének 135., valamint halálának 50. évfordulójára is emlékezik. A kiegyezés 150. évfordulójához is több fesztiválprogram kapcsolódik, és a legkülönbözőbb műfajok mentén reflektál az Osztrák-Magyar Monarchia létrejötte utáni kulturális aranykor máig ható, gazdag lenyomatára.

Március 31-én, a fesztivál nyitónapján egy valódi, határokon átívelő frankofón programot hallhatunk: a sokak által a két évvel ezelőtti, emlékezetes budapesti koncertjén megkedvelt francia karmester, Bertrand de Billy és a Lausanne-i Kamarazenekar zeneakadémiai estjén két Ravel-mű és Haydn „London” szimfóniája csendül fel a briliáns francia zongoraművész, Pascal Rogé közreműködésével.

Április 1-jén a Zeneakadémián lép fel első budapesti koncertjén a ragyogó dél-afrikai operaénekesnő, Pumeza Matshikiza. A már most rendkívüli karriert magáénak tudható Matshikiza, aki az egyik legjobb európai társulat, a Stuttgarti Opera tagja, Rómában világpremierként énekelte Luca Francesconi Kenyér, víz, só című, Nelson Mandela-beszédekből összeállított oratóriumát. Budapesti debütálásán Mozart, Dvořák és Puccini legemlékezetesebb áriáival áll színpadra az Óbudai Danubia Zenekar partnereként, Hámori Máté vezényletével.

Két év után visszatér a fesztiválra a világ egyik legünnepeltebb, kivételes technikai és fizikai adottságokkal rendelkező orosz zongoravirtuóza, Gyenyisz Macujev. A szibériai Irkutszkban született művész évente kétszáznál is több hangversenyt ad, és úgy érzi, energiáját szülőföldje páratan természetének köszönheti. Április 5-i, sokak által várt koncertjén egy félidőnyi német klasszikust, Beethoven- és Schumann- munkákat állít az est második felében hallható orosz romantikus művek mellé. Az 1935-ben alapított Prágai Filharmónia Kórusa a cseh zene egyik legszebb és legkülönösebb sorsú darabját, Dvořák Stabat Materét mutatja be a fesztiválon április 6-án.

Április 8-án a Müpában Liszt Koronázási miséjével áll színpadra az Osztrák–Magyar Haydn Filharmónia és a Bécsi Állami Opera Kórusa a bolgár karmester, Rossen Gergov irányításával és olyan nagyszerű magyar művészekkel kiegészülve, mint Kolonits Klára, Ulbrich Andrea, Nyári Zoltán és Cser Krisztián.

A kontinens legészakibb székhelyű komolyzenei együttese a Lappföldi Kamarazenekar. A John Storgårds művészeti vezetésével dolgozó, világlátott finn csapat nem csupán a sarkkör hangjait idézi meg Aarre Merikanto ugor népdal nyomán írt parafrázisaival és a világhírű finn kortárs, Kalevi Aho különleges ütőhangszerekkel sem fukarkodó szimfóniájával, de Debussy és Kodály egy-egy művét is műsorára tűzi Budapesten április 12-én.

Ivo Pogorelich rendkívül fiatalon, 23 évesen adta első önálló zongoraestjét a New York-i Carnegie Hallban. Nevét mindenütt ismerik, az egyik patinás világcég nemrég 14 korongos gyűjteményt jelentett meg felvételeiből, melyet a francia szaksajtó Diapason d’Or díjjal tüntetett ki. A belgrádi születésű zongorista szólóestje április 13-án hallható a Zeneakadémián.

Báll Dávid, a számos versenyen diadalmaskodó zongoraművész szereti a különleges kihívásokat. Április 14-én egy fantasztikusan gazdag és színes zongoraciklussal, Debussy prelűdjeivel mutatkozik be a fesztiválon. A sorozat mindkét kötetének összes darabját igen ritkán tűzik műsorra egyazon koncerten, így az est valódi zenei csemegének ígérkezik.

Két német együttes, az Akademie für Alte Musik Berlin és a RIAS Kammerchor a világhírű belga historikus karmester, René Jacobs vezényletével, Bach Máté-passiójával lép színpadra nagyszombaton, április 15-én.

Kodály Zoltán születésének és halálának kettős évfordulójához is kapcsolódik a Múzsák csöndje – Múzsák hangja koncertsorozat, amelyben kiemelt szerepet kapnak a legendás magyar zeneszerző kamarazenei művei. A Classicus Ensemble rendhagyó, négy koncertes projektje április 15–16-án az I. világháború idején alkotó európai zeneszerzők kamaraműveinek bemutatásával igyekszik megcáfolni a közismert latin mondást, mely szerint a háború idején hallgatnak a múzsák.

Daniele Gatti és a Mahler Chamber Orchestra estjén április 17-én két Schubert-mű mellett a bécsi modernizmus emblematikus alakja, Anton Webern két darabja is megszólal. Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes hármas formációja többek között Schumann és Mahler kamaraműveivel készül a fesztiválra, triókoncertjük április 19-én hallható a Zeneakadémián. A Távol-Keletről érkező kamaraegyüttes, a The Shanghai Quartet koncertjén Beethoven és Schubert vonósnégyesei mellett tradicionális kínai dalok is felcsendülnek április 22-én.

A Guardian kritikusa „Burton, Dickens, Fritz Lang, a 20. század eleji némafilmek és a 21. századi képregények világának keverékeként" jellemezte a Komische Oper Berlin legendás előadását, A varázsfuvolát. A produkciót a számos nemzetközi díjjal elismert Nánási Henrik karmester, főzeneigazgató vezényli, aki hosszú idő után először dirigál Budapesten, április 20-án az Erkel Színházban. Az operaelőadás után április 21-én, a Zeneakadémián egy Korngold-darabot és egy Mahler-szimfóniát is hallhatunk majd tőle és a Komische Oper Berlin Zenekarától.

A fesztivál április 23-i záróelőadása Kodály Háry János című daljátékának nagyszabású bemutatója lesz, Anger Ferenc rendezésében, a zeneszerző keresztfia, Palló Imre vezényletével. A fesztivál előadása egyben a kiváló fiatal bariton, Dobák Attila budapesti debütálása lesz, akit a nagyotmondó obsitosról szóló opera címszerepében hallhatunk.

 

Sajtóanyag: BTF

Bertrand de Billy és az Orchestre de Chambre de Lausanne

  • március 31., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem
  • Közreműködik: Pascal Rogé – zongora

 

Pumeza Matshikiza áriakoncertje

  • április 1., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem
  • Közreműködik: Óbudai Danubia Zenekar
  • Vezényel: Hámori Máté

 

Gyenyisz Macujev zongorakoncertje

  • április 5., 19.30
  • Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 

Dvořák: Stabat Mater - A Prágai Filharmónia Kórusának koncertje

  • április 6., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem
  • Közreműködik: Kertesi Ingrid, Megyesi Schwartz Lúcia, Pavel Švingr, Jaroslav Březina – ének, MÁV Szimfonikus Zenekar, a Prágai Filharmónia Kórusa
  • Vezényel: Csaba Péter

 

Liszt: Koronázási mise

  • április 8., 19.30
  • Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  • Közreműködik: Bogányi Gergely – zongora, Kolonits Klára, Ulbrich Andrea, Nyári Zoltán, Cser Krisztián – ének, Osztrák–Magyar Haydn Filharmónia, a Bécsi Állami Opera Kórusa (karigazgató: Thomas Lang), Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
  • Vezényel: Rossen Gergov

 

A sarkkör hangjai – A Lappföldi Kamarazenekar koncertje

  • április 12., 19.30
  • Pesti Vigadó — Díszterem
  • Közreműködik: Szalai András – cimbalom
  • Vezényel és hegedűn közreműködik: John Storgårds

 

Ivo Pogorelich zongorakoncertje

  • április 13., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem

 

Báll Dávid zongoraestje

  • április 14., 19.30
  • Budapest Music Center — Koncertterem

 

René Jacobs és az Akademie für Alte Musik Berlin - Bach: Máté-passió

  • április 15., 19.30
  • Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  • Közreműködik: Sunhae Im, Anja Petersen, Benno Schachtner, Kristina Hammarström, Julian Prégardien, Minsub Hong, Johannes Weisser, Jonathan de la Paz Zaens – ének, RIAS Kammerchor

 

Múzsák csöndje - Múzsák hangja • 4.1 - Zene az I. világháború árnyékában

  • április 15., 17.00
  • Pesti Vigadó — Díszterem
  • Közreműködik: Vörös Szilvia – ének, Kállai Ernő – hegedű, Zétényi Tamás – cselló, Fejérvári Zoltán – zongora, Classicus Quartet

 

Múzsák csöndje - Múzsák hangja • 4.2 - Zene az I. világháború árnyékában

  • április 15., 19.30
  • Pesti Vigadó — Díszterem
  • Közreműködik: Vörös Szilvia – ének, Zalai Antal – hegedű, Zétényi Tamás – cselló, Balog József, Fejérvári Zoltán – zongora, Rondo Quartet

 

Múzsák csöndje - Múzsák hangja • 4.3 - Zene az I. világháború árnyékában

  • április 16., 17.00
  • Pesti Vigadó — Díszterem
  • Közreműködik: Kállai Ernő, Pintér Dávid – hegedű, Bársony Péter – brácsa, Bíró Zsófia – fuvola, Rumy Balázs – klarinét, Razvaljajeva Anasztázia – hárfa, Fülei Balázs – zongora, Classicus Quartet

 

Múzsák csöndje - Múzsák hangja • 4.4 - Zene az I. világháború árnyékában

  • április 16., 19.30
  • Pesti Vigadó — Díszterem
  • Közreműködik: Vörös Szilvia – ének, Dóczi Áron, Rácz József, Zalai Antal – hegedű, Bársony Péter – brácsa, Ujházi Gyöngyi, Zétényi Tamás – cselló, Balog József, Fülei Balázs – zongora, Classicus Quartet

 

Daniele Gatti és a Mahler Chamber Orchestra

  • április 17., 19.30
  • Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 

Baráti Kristóf (hegedű), Várdai István (cselló) és Várjon Dénes (zongora) koncertje

  • április 19., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem
  • Közreműködik: Szűcs Máté – brácsa

 

The Shanghai Quartet

  • április 22., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem

 

Mozart: A varázsfuvola - A Komische Oper Berlin előadása

  • április 20., 19.00
  • Erkel Színház
  • Közreműködik: Önay Köse, Adrian Strooper, Olga Pudova, Adela Zaharia, Mirka Wagner, Karolina Gumos, Ezgi Kutlu, Tom Erik Lie, Talya Lieberman, Ivan Turšić, Johannes Dunz, Carsten Sabrowski,    a Komische Oper Berlin Zenekara és Kórusa
  • Vezényel: Nánási Henrik
  • Animáció: Paul Barrit
  • Fény: Diego Leetz
  • Díszlet, jelmez: Esther Bialas
  • Dramaturg: Ulrich Lenz
  • Rendező: Suzanne Andrade, Barrie Kosky

 

Nánási Henrik és a Komische Oper Berlin Zenekara

  • április 21., 19.30
  • Zeneakadémia — Nagyterem
  • Közreműködik: Pasztircsák Polina – ének, Michael Barenboim – hegedű

 

Kodály: Háry János - A Budapesti Tavaszi Fesztivál záróelőadása

  • április 23., 19.30
  • Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  • Közreműködik: Dobák Attila, Balga Gabriella, Szerednyey Béla, Váradi Zita, Haumann Péter, Kálnay Zsófia, Szvétek László, Kiss Tivadar, Debreczeny Csaba, Csuja Imre, Bátki Fazekas Zoltán, a Magyar Rádió Zenei Együttesei, a Duna Művészegyüttes táncosai
  • Vezényel: Palló Imre
  • Díszlet: Szendrényi Éva
  • Jelmez: Zöldy Z Gergely
  • Dramaturg: Kenesey Judit
  • Koreográfus: Juhász Zsolt
  • A rendező munkatársa: Magyar Orsolya
  • Rendező: Anger Ferenc

 

További részletek és jegyelővétel: btf.hu

 

 

Kapcsolódó

Tomáš Brauner és a Nemzeti Filharmonikusok április 18-án a Vigadóban Cikk

Tomáš Brauner - A kísértetmenyasszony Izgalmas arra gondolni, hogy a nagy zeneszerzőknek is akadnak felfedezésre váró műveik. Dvořák, az Újvilág-szimfónia és a Csellóverseny szerzője negyvenhárom évesen írt egy romantikus kantátát A kísértetmenyasszony címmel: az opus Magyarországon – vélhetően a cseh nyelvű szövegkönyv okozta előadás

Összedolgozik a generatív AI és a Momentán Társulat Cikk

reVerze  - Momentán Társulat A mesterséges intelligenciát (AI) egyre szélesebb körben használják, így adta magát az ötlet az improvizációra épülő Momentán Társulat re:Verze című előadásának alkotói számára, hogy éljenek a lehetőséggel. Magyarországon elsők közt és egyedülálló módon fokozatosan és tudatosan építették be a gépi

Közel 100 nyeremény a 2024-es Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatban Cikk

Fülesbagoly 2024 Számtalan újítással rendezik meg az idei Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatot, és minden eddiginél nagyobb nyereményeső hullik a döntős zenekarokra. A könnyűzenei versenyt ezúttal is Debrecenben, Martonvásáron, Budapesten és Keszthelyen rendezik meg. Utóbbi helyszínen a szervezők és a város idén e

Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk

Baráth Emőke A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel