Minden eddiginél fiatalabb a fesztiválok közönsége Cikk

Hirdetés

Nagyjából tíz évvel ezelőtt még néhány kivételtől eltekintve igazi ritkaságnak számított, hogy valaki akár több országon vagy kontinensen át is utazzon egy-egy fesztiválért, a legtöbb nagyrendezvényt a helyi közönség tartotta el, mára azonban az olcsó fapados repülő- és buszjáratoknak is köszönhetően több helyütt megnövekedett a külföldi látogatók száma, sőt akadnak olyan országok is, ahol jóval több a külhoni fesztiválozó. Erre a trendre alapozva jött létre 2011-ben a Festicket nevű jegy- és szállásértékesítő oldal, mely több mint ezer nemzetközi fesztivállal szorosan együttműködve kínál utazáscsomagokat, így pedig rengeteg információhoz is hozzájut a fesztiválturizmussal kapcsolatban, melyről 200 ezer vásárló adatai és felmérések alapján most egy infografikát is készítettek. A fesztiválozók összesen 30 országból vettek jegyet vagy foglaltak szállást a Festicketen keresztül, illetőleg mindannyian 1970 és 2000 között születtek.

Az adatokból kiderült, hogy 2016-ban Portugália és Spanyolország volt a két legnépszerűbb célország, de szorosan követi őket Norvégia és Belgium is, mind a négy ország négyszeres növekedést tudott produkálni 2015-höz képest, tehát mindössze egy év alatt. A legtöbb országban még a helyiek alkotják a fesztiválközönség nagy részét, Spanyolországban és Olaszországban azonban ez már átfordult és az egész piacot tekintve több a külföldi látogató, mint a helyi, nemcsak egy-egy rendezvény esetén.

Elsősorban a fesztiválszervezők és a helyi gazdaság szempontjából érdekes infóként az is kiderült a felmérésből, hogy a külföldi fesztiválozók 40%-kal költenek többet, mint a helyiek, illetve talán az egész infografika legfontosabb része az, mely rámutat, hogy az európai fesztivállátogatók átlagos életkora minden eddiginél alacsonyabb. Közel 70%-ot alkotnak a 21 és 30 év közöttiek, melynek 37%-a 21 és 25 év között van, ami viszont igazán meglepő, hogy a 16-20-as korosztályból is kikerül 16%. A közönség Franciaországban és az Egyesült Királyságban a legfiatalabb, itt az utóbb említett korosztály 33 és 32 százalékot tesz ki. A fiatalodás meglátszik a fesztiválok programkínálatán is, egyre többen fordulnak a 20 alatti közönség felé, ami a korosztályok közti szakadék miatt érezhetően feszültséget kelthet az idősebbekben, hosszabb távon pedig elképzelhető, hogy nagy számban jöhetnek létre új fesztiválok ennek a korosztálynak a kiszolgálására, a brit piacon ez már egyértelműen látszik kirajzolódni, ahol mint kiderült, a legnagyobb számban járnak fesztiválokra a 20 alattiak.

A Festicket az európai fesztiválpiac értékéről is kiadott egy előrejelzést, ez alapján továbbra is folyamatos növekedésre számítanak, jelenleg 2,3 milliárd euróra becsülik a piac értékét, 2020-ra pedig 4,1 milliárd eurót prognosztizálnak. 

A Festicket teljes infografikáját további részletekkel ide kattintva lehet elérni.

 

Szöveg: Fesztiválok Városa
Forrás: Festicket, Festival Insights
Fotó: Tom Martin / Leeds Festival

Kapcsolódó

Sziget 2018 - mindenki jól jár az elektronikus fizetéssel Cikk

A kormány által elfogadott 7 éves Pénzügyi Tudatosság Kormánystratégia főbb irányvonalaival sok ponton kapcsolódik össze a kontinens legnagyobb zenei fesztiválja, a Sziget – mondta Hornung Ágnes, a Pénzügyminisztérium pénzügyekért felelős államtitkára a Sziget Fesztiválon tartott tájékoztatóján. A

Sziget 2018 - Arctic Monkeys, Fever Ray, Zara Larsson és Art Department is a zárónapon! Cikk

A Sziget zárónap is igen erősre sikerült: a kívánságlistán mindig élen szereplő Arctic Monkeys új lemezzel tér vissza, a Gogol Bordello őrületes gypsy-punk bulit csap, a The War On Drugs képében pedig az egyik legszuperebb indie-rock csapatot köszönthetjük. És hogy még milyen programokkal búcsúzha

Sziget 2018 - Kygo, MØ, Chet Faker, Shawn Mendes és a már biztos látogatórekord Cikk

Már biztos, hogy látogatói csúcsot hoz a Sziget 2018 hétnapos összegzése, hisz’ a szombati teltház után a vasárnap is elfogytak az aznapi jegyek, hétfőre már régebben nem lehet jegyet kapni, és a kedd is erősnek ígérkezik. De ne szaladjunk annyira előre, nézzük, mit kínál a Sziget utolsó előtti na

Sziget 2018 - Adományozz sátrat vagy kempingfelszerelést! Cikk

A Magyar Máltai Szeretetszolgálattal karöltve a Greener Sziget kezdeményezés adománygyűjtő akciót hirdetett, melynek lényege, hogy a Sziget végén már nem használt kempingfelszerelések a valóban rászorulókhoz jussanak el. „Adományozz sátrat vagy kempingfelszerelést! Amit nem akarsz elvinni magaddal