Fesztivál-jövő: teljes értékű szezon csak 2022-ben... vagy 2023-ban? Cikk
Hirdetés
Emberesen odacsapott a zeneipar minden testrészére a világjárvány, de talán a nagyfesztiválok kapták az egyik legerősebb csapást, hiszen érdemi formában az ő visszatérésük áll talán a legképlékenyebb talajon. Mi ugyan töretlen optimizmussal, kalácsba font ujjakkal szorítunk a legjobb szcenárióért, de objektíven nézve még piszok óvatosan merünk bármit beleképzelni a 2021-es szezonba.
A szakma megannyi képviselője nyilatkozott már a témában, a cikkek száma is szépen gyarapszik. Ezek közül az egyik legfrissebb a francia Le Bonbon magazin zenével, rendezvényekkel, éjszaka élettel foglalkozó vonulatának – a Le Bonbon Nuit – október 16-án megjelent írása, amely a nagyfesztiválok teljes visszatérése kapcsán már a 2023-at emlegeti. A lehetőség felvázolása persze korántsem teljesen új, hiszen olyan megarendezvények szervezői, mint például a Glastonbury vagy a Lollapalooza már a nyáron pedzegették, hogy azért a jövő évi menet még nagyon sok bizonytalanságot hordoz, 2022-re tennék inkább ők is a tétjeiket 2021 helyett.
Hogy is áll most 2021-es szezon?
Bár a szervezés hivatalosan a legtöbb fesztivál esetén folyik, készülnek a 2021-re, (mi mást tehetnének, ha valahogy talpon akarnak maradni), már sok rajongónak feltűnt, hogy az ilyenkor szokásos hírdömping helyett alig csordogálnak az információk, a jegyelővételek pedig még annál is óvatosabban indulnak. A tét nyilván óriási, hiszen ilyen méretű események életében – bár gyakorlatilag bármelyik esetén – a két visszamondás úgy, hogy már javában folyik, vagy célegyenesben van az aktuális év szervezése, felér egy harakirivel. Épp ezét ne csodálkozzunk, hogy érdemi kapaszkodó nélkül nem nagyon hallunk mondjuk friss Sziget, Volt vagy épp EFOTT híreket. Érthető okokból mindenki számol, tervez, újratervez, forgatókönyveket rak össze és várja, hogy legyen végre valami biztos pont.
Akár csökkentett kapacitásról, akár extra egészségbiztonsági lépésekről van szó, mindegyik rendesen borzolja a büdzsét, olyan elengedhetetlen háttérelemekről nem is beszélve, mint mondjuk a rendezvényre kötött biztosítások, amelyeket szintén rendesen szétzilált a járvány. Nagyjából teljesen újragondolt jogi és gazdasági alapokra kell majd a fesztiválokat építeni, és sanszos, hogy ez sem lesz kis munka.
2022...? 2023...? De milyen áron?
Épp ezért, és nyilván a ’mifeneleszezzelavírussal’ helyzet miatt nagyon nehéz mit mondani a 2021-es évre, a Le Bonbon Nuit cikkében nyilatkozó francia szervezők illetve több, a világ legelismertebb eseményeinek számító fesztiválok - mint például a Lollapalooza, Glastonbury, Reading & Leeds, Coachella, stb. - főszervezői is a 2022-es, még inkább a 2023-as szezonra mernek csak számolni a teljes lendülettel. És akkor ehhez még csapódnak olyan kérdések, hogy ki tud addig talpon maradni, és aki ezt meg tudja oldani, meglesz-e még az a lelkesedés, ami eddig húzta őket előre...
Az biztos, hogy piszok kemény időszaknak néz elébe a rendezvényipar minden szeglete, egy világkörüli turnék és nagyfesztiválok nélküli 2021 anyagilag és kulturálisan is drámai űrt hagy majd. Ráadásul egyáltalán nem szívmelengető ezzel szembesülni a pandémia-fáradtságunk, pandémia-depressziónk, vagy épp a pandémia-ideggörcsünk közepette. Sokunknak az a pár nap a Fishingen, a Volton, a Soundon, az EFOTT-on, az East Festen, a Bánkitón, a Kolorádón, a Szigeten, a Fekete Zajon, a Tábor Fesztiválon, Kapolcson, a Campuson, a FEZEN-en, a SZIN-en vagy épp Sitkén, azok a koncertek a Parkban, a Track-ben (még nyilván hosszan sorolhatnánk őket) jelenti a feltöltődést, a nyarat, azt a kontrasztos szociális élményt, ami segít átlendülni a hétköznapi nyűgökön.
Persze vannak fontosabb dolgok is az életben, nem is akarjuk szembeállítani a bulizást mondjuk az egészségüggyel, de a kikapcsolódás és a kulturális töltekezés a jólétünk egyik karakteres záloga, rengeteg oldalról hat ránk a hétköznapokban is, a szakmában dolgozóknak pedig egyenesen a mindennapi kenyere. Ha ezt nem tudjuk valahogy megtartani, akkor jóval többet fogunk veszíteni 2021-ben, mint pár zenétől és élménytől hangos estét.
Szerző: Csillik Péter
Fesztiválok Városa / Élményem.hu / Tixa Blog
Kapcsolódó
JazzFest Budapest Ősz 2025: Marcus Miller, Keyon Harrold, Bill Evans és Kenny Garrett is a fővárosba érkezik Cikk
2026-ban a világ a jazz történetének egyik legnagyobb alakját, Miles Davist ünnepli születésének 100. évfordulója alkalmából. A JazzFest Budapest őszi programjában különleges koncertsorozat idézi meg az örök újító, a műfaj határait folyamatosan tágító zenész szellemiségét. Egykori zenésztársai, Ma
Hétvégén jön a La Boum 2025! Cikk
Augusztus 29–30-án ismét élet költözik a pusztazámori Öregtölgy Kastélyba: érkezik a La Boum, a nyár legkülönlegesebb, családias hangulatú fesztiválja. A mindössze 700 főt befogadó “kastélyházibuli” immár ötödik alkalommal hozza össze a zenekarokat és a közönséget – kordonok és backstage nélkül, e
Masszív sikerrel zárt a STRAND Fesztivál 2025 - Jövő évi dátum szeptember elején Cikk
Vasárnap hajnalban ért véget Zamárdiban a STRAND Fesztivál. A 2013-ban indult, idén négynaposra bővült program mára a Balaton Régió legnagyobb és egyben a legtöbb turistát vonzó eseményévé nőtte ki magát, amelyre idén közel kilencvenezren érkeztek a tóhoz. Ráadásul egy olyan időpontban, amely a ba
Sushi tekercs vagy pizza, vagy valami más - Ezeket kérik a SZIN 2025 sztárjai Cikk
Augusztus 27-én indul Szegeden a Coca-Cola SZIN, az utolsó alkalom a nyáron, hogy a magyar kedvencek mellett nemzetközi sztárokat is lássunk hazai fesztiválon. És így az utolsó alkalom arra is, hogy titkokat tudjunk meg a sztárfellépőkről, például, hogy miket kértek az öltözőjükbe, vagy mit szeret