Sikerrel zárult az idei Budapest Ritmo is! Hír
Vasárnap ért véget a Budapest Ritmo, a Hangvető és CAFé Budapest közös világzenei fesztiválja, amely Közép- és Kelet Európa legjelentősebb rendezvénye a műfajban. A rendezvény második kiadása minden tekintetben beváltotta a tavalyi első rendezvény sikere után megemelkedett várakozásokat.
Hirdetés
A Budapest Ritmo elsődleges célja, hogy a felfedezések fesztiválja legyen: új előadókkal ismertesse meg a budapesti közönséget, új nemzetközi lehetőségekhez juttassa a magyar és a közép-kelet európai művészeket és katalizátora legyen regionális művészi és zeneipari együttműködéseknek. Idén kilenc magyar és tizenegy egyéb országból érkező, közép-kelet európai művész mutatkozott be a showcase-napon, a fesztiválra pedig további tizenhárom országból is érkeztek előadók. A szakmát a magyar szakemberek mellett szlovák, cseh, lengyel, szerb, albán, észt, orosz, román, bolgár, szlovén, belga, olasz, francia, holland, spanyol, portugál, brit, finn, kanadai, egyesült államokbeli és malajziai fesztiválszervezők, lemezkiadók, promoterek és újságírók képviselték.
Míg azt, hogy a közönség milyen új előadókat fedezett fel magának elsősorban, azt elsősorban Chassol, az Aurora vagy az Amparanoia koncertjén a csillogó szemekből lehet lemérni, a nemzetközi szakmai siker mércéje sokkal konkrétabb: fesztiválmeghívásokban, lemezszerződésekben, menedzsment-megállapodásokban, új együttműködésekben mérhető. Ebből a szempontból kiemelkedően sikeresnek bizonyult a Budapest Ritmo: noha a majdan megvalósult üzletek száma nehezen jósolható meg, csupán a közvetlen visszajelzésekből a szervezők mintegy 75 konkrét fesztivál- és koncertmeghívást regisztráltak, miközben lemezkiadói- és új ügynökségi szerződések is szerepelnek a résztvevők által jelzett tervek között.
A legnagyobb szakmai érdeklődést Lakatos Mónika új, Romanimo című, oláh cigány hallgatókból összeállított műsora váltotta ki, de a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band együttműködése, Lajkó Félix és a Volosi közös produkciója, Miczura Mónika visszatérése a Yallah Bye! projekt keretében is komoly érdeklődést váltott ki, míg a feltörekvő tehetségek közül a Csángálló, a Meszecsinka és az Etnorom is számos fesztiválmeghívásra számíthat a jövő évben.
A fentieken túl a Budapest Ritmo-n több új szakmai program is elindult. Új együttműködés alakult a régió világzenei fesztiváljai között a műsornaptárak és a turnézó fellépők összehangolására. A Hangvető által még 2014-ben életre hívott visegrádi országok közötti, mára már napi szintű együttműködés után idén balkáni irányban is hasonló hálózat alakult művészek, rendezvényszervezők, menedzserek, kiadók között, amelybe a térség következő években esedékes Európa Kulturális Fővárosai is bekapcsolódnak – közülük Újvidék (2021) be is mutatkozott a Budapest Ritmo konferencia- és fesztiválprogramjában míg Plovdiv (2019) és Rijeka (2020) tavaly, Temesvár (2021) pedig jövőre mutatkozik majd be. A résztvevők számítanak a 2023-ban esedékes majdani magyar kulturális főváros részvételére is a programban.
A konferenciaprogramjában ezenkívül három kiemelkedő nemzetközi zeneoktatási gyakorlat, a finn Sibelius Academy, a chicagoi Old Town Folk Music School és a World Music School nemzetközi hálózata is bemutatkozott.
A Budapest Ritmo idén elindított életműdíját első alkalommal Ben Mandelson, a WOMEX alapítója, a „world music” kifejezés egyik megálmodója és egyben nagyszerű zenész, producer kapta. A díjat minden évben egy olyan szakembernek ítélik majd oda, aki egyszerre tett sokat a világzenéért globális léptékben, miközben erősen kötődik a Közép- és Kelet-Európai térséghez és kiemelkedő mértékben Magyarországhoz is. Ben Mandelson 1986 óta jár rendszeresen Magyarországra, és az Ökrös együttes első WOMEX-meghívásától kezdve a Söndörgő Tamburocket című lemezének produceri munkálataiig számos magyar vonatkozású sikernek volt a részese.
Jövőre ismét vár a Budapest Ritmo az Akvárium Klubban október 4-7. között.
Sajtóanyag: Budapest Ritmo
Kapcsolódó
Bartók Tavasz 2025: megérkeztek az első nevek Hír
Április 4. és 13. között ismét kihagyhatatlan programokkal várja a nézőket Budapest-szerte a Bartók Tavasz: közös koncertet ad Diana Damrau és Jonas Kaufmann, miközben Kelemen Barnabás a Münchner Philharmoniker, Pusker Júlia pedig a Kammerorchester Basel vendége lesz, de mások mellett érkezik Jan
Ráadás F.O. System koncert márciusban a Dürer Kertben Hír
Az F.O. System egyetlen 2024-es koncertjére minden jegy elkelt, annak érdekében pedig, hogy a senki se maradjon teljesen F.O.-élmény nélkül, most bejelentettek egy ráadás koncertet 2025. március 7-re a Dürer Kertbe, amely ráadásul a zenekar egyetlen 2025-ös budapesti fellépése lesz. A ’90-es éve
2025-ben változatosabb lesz a Sziget, mint valaha Hír
Megérkeztek az első hírek a 2025-ös Szigetről, amire október 28-tól indul is egy kedvezményes jegyakció. A szervezők szerint a fesztivál változatosabb lesz, mint valaha, az például már kiderült, hogy új értelmet kap majd a fesztivál éjszakai élete. Hamarosan érkeznek az első nevek is, addig pedig
A METZ első magyarországi koncertje az utolsó is lesz Hír
A 2007 óta aktív kanadai zaj-rock punk trió november 10-én először játszik Magyarországon, most pedig kiderült, hogy a csapat Turbinabeli bulija sajnos egyben az utolsó is lesz, a zenekar ugyanis bejelentette, hogy jelenlegi Up On Gravity Hill című lemezük turnéja az utolsó lesz. A METZ Facebook