Sikerrel zárult a 26. CAFe Budapest Cikk
Danilo Pérez zongorista, John Patitucci bőgős és Brian Blade dobos duplakoncertjével, a vadonatúj LOL című balettelőadással, Elek Judit rendező különleges összművészeti produkciójának bemutatójával, a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár díjátadójával és a Kuplung Sounds Good sorozat teltházas zárókoncertjével fejeződött be a 26. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, a régió egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata. A fesztivál 17 napja alatt idén 242 kortárs zenei, tánc-, opera-, színházi, könnyű- és világzenei, jazz és képzőművészeti program, köztük számtalan ősbemutató és premier töltötte meg 49 helyszínen a főváros jelentős kulturális intézményeit és köztereit
Hirdetés
„A fesztivál idei mérlege: két és fél hét, rengeteg teltházas produkció, nagyszerű és kíváncsi közönség, valamint a fesztivállal együtt élő város, ami bizonyítja, hogy Budapest milyen ragyogó tér és közeg a kortárs művészet és kortárs alkotók számára” – összegezte Káel Csaba, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál operatív testületének elnöke, a Müpa vezérigazgatója. Kiemelte, hogy a CAFe Budapest idén rekordszámú bemutatónak, összesen 51 új mű premierjének, magyarországi bemutatójának adott helyet. Köztük is kiemelkedő jelentőségű volt világhírű zeneszerzőnk, Eötvös Péter Multiversum című alkotása, amely a hamburgi világpremier után mindössze néhány nappal érkezett Budapestre. Megvalósulásához a fesztivál megrendelőként és koprodukciós partnerként járult hozzá. „A régió egyik legfontosabb kortárs művészeti fesztiváljaként a siker egyik kulcsa, hogy ilyen kivételes, nagy nemzetközi figyelemre számot tartó művek megszületésében nagy örömmel vállalunk katalizátor szerepet. Feladatunknak tartjuk, hogy a fesztiválközönség minden évben olyan különleges produkciókból válogathasson, amelyeket itt, nálunk láthat először" - fogalmazott Káel Csaba.
Bartók és Kodály öröksége páratlan gazdagságban és sokféleségben jelent meg a fesztiválon. Tan Dun, az Oscar-díjas karmester és zeneszerző a CAFe Budapest nyitókoncertjét követően arról beszélt, hogy milyen kiváló a budapesti fesztiválközönség és mennyire meghatározó, pályáján új korszakot nyitó élmény volt számára, hogy példaképe Bartók hazájában állhatott színpadra a mester művével és egy saját kompozíciójával. A jazz műfajában többek között Oláh Kálmán zeneakadémiai estje emlékeztetett a Kodály-életmű egyetemes hatására.
A fesztivál idei fókuszában az izraeli kultúra és művészet állt, így a közönség és a szakma részéről is kiemelkedő figyelem kísérte többek között Avishai Cohen koncertjét, az Izrael Balett két teltházas vendégjátékát, valamint a Jerusalem, My Love című különleges Anima Sound System koncertet is.
„Jó volt látni, hogy a közönség a CAFe Budapest idején belakja a teljes várost, hiszen a fesztivál keretében a főváros legfontosabb intézményei és játszóhelyei fogtak össze és gondolkodtak együtt – a kis kiállítóterektől a legfontosabb fővárosi színházakig és koncerttermekig. Ebből áll össze az igazi CAFe Budapest-élmény” – mondta el Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) ügyvezetője, az operatív testület tagja. A fesztivál 2017-ben nagy hangsúlyt fordított a látványos, meglepő, rendhagyó városi helyszínekre, és számtalan különleges köztéri akcióval lepte meg a Budapesten sétálókat. A fesztivál záróhétvégéjén például négy alkalommal telt meg a Kálvin tér a Bandaloop lélegzetelállító performanszának köszönhetően. A vertikális tánc amerikai úttörői először jártak Magyarországon, és kiemelték, milyen fontos, ahogy az utca embere előbb közönséggé, majd egy pillanatra közösséggé is válik egy-egy ilyen élmény hatására. Az irodaház oldalán táncra perdülő táncosok fotói pillanatok alatt elárasztották a közösségi média felületeit, a fotó- és videómegosztó oldalakat.
A hazai kortárs táncművészet két jeles alkotója, Frenák Pál és Bozsik Yvette is új produkcióval jelent meg a fesztiválon. Különleges együttállás, hogy mindkét koreográfiában felvillant a Távol-Kelet kultúrája, a japán butoh tánc esztétikája, a hirosimai atomtámadás motívuma és ezen keresztül közösség és egyén viszonya, felelőssége. „Egy kortárs művészeti fesztivál lényege éppen ez: a CAFe Budapest képes arra, hogy olyan inspiráló és kreatív platformot teremtsen a művészeknek, amely rávilágít a párhuzamos gondolatokra, közös pontokra, felszín alatti összefüggésekre. Fontosnak tartom, hogy a fesztiválon belül kirajzolódjanak bizonyos mikrotrendek, hogy több különböző nézőpontból adjunk választ a legaktuálisabb kérdésekre: az új, smart technológiák, a mesterséges intelligencia, a szoftverek/gépek és az ember viszonya például szintén több különböző műfajú produkcióban is markánsan jelen volt” – mondta Káel Csaba, kiemelve, hogy egyes, a fesztivál keretében bemutatott új produkciókat az évad további részében több alkalommal láthat majd a közönség.
A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál missziójának szerves része, hogy integrálja a legizgalmasabb városi gondolatokat, hogy keretet ad és perspektívát teremt a városban zajló fontos sorozatoknak, kezdeményezéseknek minden műfajban. Bán Teodóra hangsúlyozta, hogy a kultúráért felelős tárca és a főváros összefogásával, a Müpa és a BFTK közös szervezésében megvalósuló fesztivál a kulturális terület legfontosabb szereplőinek és szervezeteinek biztosít lehetőséget az együttműködésre. A fesztivál-a-fesztiválban programsorozatok és együttműködések idei sikere a várakozásokat is felülmúlta. Több mint harmincezren látogattak el Közép- és Kelet-Európa vezető képzőművészeti vásárára és kiállítására, az Art Market Budapestre, hatalmas érdeklődés övezte a Mercedes Benz Fashion Week Central Europe eseményeit az Iparművészeti Múzeumban, csordultig töltötte a Tesla tereit a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, és 30. születésnapját ünnepelte a magyar zeneszerzés több generációjának fórumot biztosító Mini-Fesztivál. Nagy, közös sikertörténet a CAFe Budapest keretében életre hívott és a második évben is kivételes nemzetközi programot felvonultató Budapest Ritmo Fesztivál is, amely a szakma és a közönség visszajelzései alapján is rekordidő alatt a térség meghatározó világzenei fesztiváljává nőtte ki magát.
A 27. CAFe Budapest 2018. Kortárs Művészeti Fesztivál 2018. október 5–21. között várja majd a kortárs kultúra szerelmeseit.
Sajtóanyag: CAFe Budapest
Kapcsolódó
Közeleg a 4. Made in Debrecen Fesztivál jelentkezési határideje Cikk
Már a negyedik összdebreceni zenei fesztivált rendezik meg 2025 márciusában. A Made in Debrecen Fesztivál 2022-es indulása óta állócsillagnak számít a regionális programkínálatban – mind a város zenekedvelői, mind a Debrecenhez kötődő zenészek körében. A sorban negyedik fesztivál továbbra is várja
Novemberben érkezik a XII. Music Hungary Konferencia & Showcase Cikk
November 18. és 20. között Veszprém ad otthont a XII. Music Hungary Konferencia & Showcase-nek, amely újra a hazai zeneipar egyik legfontosabb szakmai találkozóhelyévé válik. A konferencia fókusztémája, a “Hangnemváltás: Alkalmazkodás és rock ’n’ roll” előrevetít számos szakmai diskurzust és a
Az eső sem szegte kedvét a Kerekdombozóknak, 2025-ben jubilál a fesztivál! Cikk
Ismét Európa mértani középpontjára sereglettek az emberek, szeptember 13. és 15. között ugyanis 9. alkalommal rendezték meg a Kerekdomb Fesztivált Tállyán. Bár az időjárás nem volt kegyes a fesztiválozókhoz, idén is több ezren döntöttek úgy, hogy az eső ellenére is a Kerekdomb sokszínű programkíná
Elindult a 9. Kerekdomb Fesztivál Cikk
Péntektől ismét megtelnek Tállya pincészetei és kertjei élettel, szeptember 13. és 15. között a 9. Kerekdomb Fesztiválon. Az őszindító összművészeti fesztiválon közel 20 helyszínen, 150 különféle program közül válogathatunk a nagyszínpados koncertektől kezdve a színházi előadásokon, komolyzenén, i