S akkor mi lesz veled, rozé? Cikk

Rozé

Hirdetés

Mindenki, főleg a rozét készítő borászok, előszeretettel mondja, hogy a rozé töretlenül népszerű, és évről évre nő ennek a borstílusnak a rajongótábora, ezzel együtt pedig az eladási számai is. Vajon igaz ez? És milyen irányzatokra kell odafigyelnünk, ha lépést akarunk tartani a trendekkel?

Az International Wines and Spirits Record (IWSR), a nemzetközi bor- és párlatpiac kutatására specializálódott cég elemzői a legfrissebb, 2019-es adatokat vizsgálva arra jutottak, hogy a rozé továbbra is az egyik legerősebb trend a világon.

Dan Mettyear, az IWSR borkutatási igazgatója szerint a rozé egyértelműen növekedési pályán van. „A rozé továbbra is az egyik legerőteljesebb és legszélesebb körű trend a borokon belül, olyan sokszínű piacokkal, mint az Egyesült Államok, Paraguay, Kína és Namíbia. Ahogy a rozétrend az elmúlt években fejlődött, a fogyasztók igényei úgy tolódtak el a könnyebb, provence-i stílus irányába, ami megtestesíti az élénk, nyári pillanatokat.” És valóban, a provence-i bor exportja az elmúlt öt évben évente átlagosan 28%-kal nőtt.

2020 elején a Decanter magazin a borvilágot érintő trendek és a piacot érintő kérdések között több rozés topikot is említ. Szerintük mire kell figyelni idén? Az egyik nagy változás Olaszország felől jön, ahol a prosecco jogszabályi változásai miatt a termelők 15%-ban pinot noirt is használhatnak a glera mellett, így készítve rozét Prosecco DOC név alatt. Tekintve, hogy a prosecco eddig is elképesztő mennyiségben fogyott világszerte, ebben a szegmensben a rozé hatalmas változásokat hozhat a piacon.

A mennyiségi változások mellett a minőség és a stílus is változni fog az előrejelzések szerint. Várható, hogy a rozé a „komoly bor” kategóriában is növekedni fog, azaz egyre több magasabb árú, csúcsminőségű rozé kerül a piacra. Elég csak arra gondolni, hogy 2019 végén a francia luxusmárkákat tömörítő LVMH többségi befolyást szerzett a provence-i Château d'Esclans borászatban, amely Whispering Angel nevű rozébrandjéről híres. Ennek alap tétele 20 euró körül kapható, de 100 euróért is vehetünk tőlük palackot.

Ezzel egyidőben a rozét készítő borászoknak érdemes a vegán szegmensre is figyelmet fordítani, hiszen számíthatunk arra, hogy egyre több vegán matrica jelenik meg a palackokon, és a webáruházak is kialakítanak egy külön részt ezeknek a boroknak. Az Egyesült Királyság egyik vezető online borkereskedése, a Majestic már 2019-ben 200 bort listázott vegánként, szemben az egy évvel korábbi 39 borral.

A rozé egyik nagy erőssége abban rejlik, hogy – bár azt hinnénk, hogy a rózsaszín elriasztja őket – a nők mellett a férfiak is ugyanolyan szívesen fogyasztják. Az Y-generáció pedig még divatosabbá tette, hiszen a közösségimédia-platformokon menőnek számítanak az olyan hashtagek, mint az #roséallday. Pont a vizuális megjelenítés miatt a palacknak, címkének egyre nagyobb a jelentősége, ahogy előtérbe kerülnek az alternatív csomagolási megoldások is, akár a kisebb kiszerelésű üvegek, fémdobozok vagy a környezetbarát innovációk, kartondobozok. A lényeg, hogy legyen színes és feltűnő, és mutasson jól az Instagramon.

Barta Anna, a mátrai Nagygombos birtok borásza régóta elkötelezett a rozék irányába, így mindig figyelemmel kíséri, hogy a borpiac mely történései milyen kihatással lehetnek a rozékra. „Abszolút látjuk, hogy évről évre nő a kereslet a rozék iránt, az emberek szerencsére nem tudják megunni. Ezzel együtt folyton reagálnunk kell a változásokra, amelyek nem mindig csak fogyasztói igények. A Brexit, vagy az amerikai piacokra való kijutás nehézsége, a klímaváltozásra való reagálás a szőlőtermesztés kapcsán, a fine dining éttermek elvárásainak való megfelelés, vagy éppen most a Covid-19 piaci hatásai… Ezt mind-mind szem előtt kell tartani, miközben persze a borkészítés hosszú távú tervezést igényel, és nem lehet évente változtatni a portfólión. A nálunk minden évben készített, limitált palackszámú kísérleti tételek azok, amikben ki tudok teljesedni, és az ezek alapján kapott fogyasztói visszajelzések mentén tudunk aztán finomhangolást elvégezni.”


Fotó:
Furmint Photo

 

Wineglass

Kapcsolódó

A világ figyelmének központjába kerül a tokaji bor Cikk

A Tokaj-Hegyalja Egyetem második alkalommal rendezi meg a Tokaj Wine Congress eseményeit. A rendezvény október 27. és 30. között várja a hazai és nemzetközi szakembereket Sárospatakon és a történelmi borvidék más helyszínein. A kongresszus célja, hogy a résztvevők számára naprakész ismereteket nyú

4 napig minden a sörről szól a Városligeti Műjégpályán Cikk

OktoBeerfest 2024 Gigászi sör és gasztronómiai választékkal várják az érdeklődőket október 10. és 13. között a Városligeti Műjégpályára az OktoBeerfest szervezői. Az ország sörbuliján kézműves főzdesor és streetfood tér gondoskodik arról, hogy senki ne maradjon étlen-szomjan, a vidám hangulatot pedig a meghívott sz

Minőségi kézműves sörökkel elindult a 8. Belvárosi Sörfesztivál Cikk

Minőségi kézműves sörökkel elindult a 8. Belvárosi Sörfesztivál Nyolcadik alkalommal tölti meg sörrel mától szeptember 8-ig a budapesti Szabadság teret a Belvárosi Sörfesztivál. A több mint 300-féle sör, köztük 20 százalékban kézműves söröket forgalmazó SPAR Magyarország támogatásával megvalósuló fesztivál látogatói idén is megkóstolhatják a hazai és nemzetköz

Jön az ősz legbalatonibb fesztiválja - Fügefeszt októberben! Cikk

FügeFeszt 2024 A Fügefeszt szervezői szerint nem szezon van, hanem szezonok, a Balaton pedig egész évben tartogat olyan izgalmakat, amiért érdemes a tó partján kikötni. Idén ősszel először jelentkezik a különleges, közvetlen Balaton parti helyszínen megrendezett Fügefeszt, ami bár az ilyenkor mindenhol fellelhet