Gardenexpo 2017 - Erősödik az ökotudatosság és az egészséges életmód iránti igény Cikk

Több mint háromezer háztartás megkérdezésével végzett felmérés bizonyítja, hogy egyre inkább elismerik a magyar családok a környezettudatos és az egészséges életmód fontosságát, ugyanakkor ennek korlátja a családi büdzsé és a megfelelő ismeretek hiánya.

Hirdetés

A március 24-én nyíló Gardenexpot szervező Konsilo és a Gardenexpon kiállító Kwizda Agro Kft. felkérésére végzett online kérdőíves kutatásban mindösszesen 3400 háztartás vett részt. A kutatás eredményei nem csak a jelen helyzetről tanúskodnak. A Konsilo másfél évvel ezelőtti, hasonló mintán végzett kutatásával összevetve az eredményeket, kimutatható a fokozatos szemléletváltás a magyar társadalomban.

„A magyar családok számára fontos a természet közelsége, és ezt igyekeznek érvényesíteni a hétköznapjaik során, a lakótér és a kert berendezésében, a szobanövényeik ápolásában, és egyre többen vágnak bele növénytermesztésbe is, rekreációs céllal, továbbá egyre erősebb az a réteg, amelyik kiemelt figyelmet szentel a családja táplálkozására.” – mondja Fülöp Judit a Gardenexpot szervező Konsilo ügyvezetője.

 

Erősödő ökotudatosság

Már 2015-ben is úgy nyilatkoztak a megkérdezettek, hogy kiemelkedően fontosak a minket körülvevő világban a természetes anyagok, erről 2017-ben is hajszálra megegyező véleményátlag született. Arra az állításra viszont, hogy „a mai gyerekek életében kiemelt fontosságú a környezettudatos nevelés” a megkérdezettek az 1-től 5-ig terjedő skálán (ahol az 5 a teljes egyetértést jelöli) 2015-ben átlagban 4,65 pontot adtak, viszont a 2017 márciusi mérés során 4,74 pontra emelkedett az átlag. Ezen belül is különösen a gyerekek táplálkozása van fókuszban, 4,5-öt meghaladó átlagot mértek az 5-ös skálán most is és a korábbi kutatásban is.

 

Elérhetőbb lett az egészséges életmód, csak nem feltétlenül telik rá

Ellentétes változás játszódott le a kutatási eredmények szerint az egészséges termékekhez való hozzáférés, illetve ezek finanszírozhatósága tekintetében. Arra a kérdésre, hogy mennyire nehéz, hogy gyermekes családoknál valóban egészséges termékeket találjanak a szülők, az egyetértés mértéke 4,4-ről 4,2-re csökkent, ami arra utal, hogy a termékkínálatban javult az ilyen jellegű készítmények elérése.

 Idén márciusban alaposabban vették górcső alá az egészséges táplálkozás finanszírozásának körülményeit. A válaszok a fentebbi, igencsak idealista véleményeket jelentősen árnyalják, és arról tanúskodnak, hogy korántsem olyan egyszerű az egészséges életmód, még ha tisztában is vannak az emberek ennek fontosságával.

Azonban önfeláldozónak mutatkoznak a magyar szülők, és aki már belátja ennek fontosságát, az gyermekének akkor is biztosítja az egészséges táplálkozás feltételeit, ha maga nem is tud lépést tartani a költségekkel.

Az idei vizsgálat a beszerzési forrásokat és a vásárlási szokásokat is vizsgálta. A megkérdezettek saját bevallásuk szerint előrébb helyezik a minőséget az árnál, és dobogós továbbá a fontossági sorrendben az, hogy magyar terméket együnk. Ez az íznél is fontosabb szempont.

Miközben nincsen meglepetés a beszerzési forrásokban, a különböző méretű bevásárlóközpontok, közértek, és a piacok mellett immár kimutatható arányban (5%) vásárolnak a magyar családok a weben élelmiszert házhozszállítással.

 

Szeretjük a biot, bár nem feltétlenül tudjuk mi is az

A kutatás a kifejezetten bionak kategorizált élelmiszerek beszerzésével kapcsolatos magyar hozzáállást is vizsgálta. A megkérdezettek mintegy harmada nyilatkozott csak úgy, hogy nem vásárol bio-élelmiszert. A többiek elsősorban zöldségekből és gyümölcsökből törekszik biot beszerezni, ettől jócskán lemaradva szerepel a listán a tojás, a tejtermékek és a hús.

Hogy mitől minősül egy élelmiszer bionak, arról elég változatos képet kaphatunk a kutatás alapján. A magyarok jelentős részében az az ideális kép él, hogy a bio zöldségeket tényleg semmi mással nem kezelik, csak öntözővízzel. „Határozottan kiderül a kutatásból, hogy a magyar háztartások még nincsenek tisztában azzal, hogy léteznek biológiai növényvédőszerek, gombaölők és hozamfokozók, melyek a hagyományos növényvédőszerek hatásával is felveszik a versenyt.” – mondja Mészáros Béla, a Kwizda Agro kertészeti üzletágának vezetője. Ugyanakkor bíztató, hogy a felmérésben is elismerik a megkérdezettek, hogy legalábbis hiányosak az ismereteik a bioélelmiszerek kategorizálásának mibenlétét illetően.

A március 24-én megnyíló háromnapos Gardenexpon többek közt az otthoni kertészkedéssel, a kertrendezéssel, a kerti és szobanövények védelmével, a kerti bútorok helyes megválasztásával kapcsolatban kaphatnak kiváló tanácsokat a látogatók a szemléletesen berendezett kiállító tereken.

(A kutatás nem reprezentatív, elsősorban közép-magyarországi, internethozzáféréssel rendelkező családok körében történt)

 

Sajtóanyag: Gardenexpo

Kapcsolódó

100 különleges Mercedes, 100 izgalmas történet Cikk

Classic Car Show & Expo 2024 - Mercedes A világ egyik legdrágább Mercedes-e, egykori magyar állam- és kormányfők autói, Fenyő János utolsó útján használt kocsija és egy huszonhét év után tökéletes állapotban előkerült, lopott Merci is látható április 20-21-én Szegeden, a mintegy 100 különböző, ma már klasszikusnak számító Mercedes-t kiá

2024-ben is fesztiváldömpinget hoz a Nagyon Balaton Cikk

Nagyon Balaton 2024 Több mint egy évtizedes fennállása óta a MOL Nagyon Balaton a hazai turizmus egyik legfontosabb védjegyévé vált. Az alapítók fontos feladatuknak tekintik, hogy a hazai és külföldi látogatók a sokszínű kulturális és gasztronómiai kínálat ismeretében szeressenek bele, látogassák meg és térjenek viss

Előzd meg 2024-ben is a Fogaskerekűt! Cikk

Előzd meg a Fogaskerekűt 2024 Egészen pontosan 19 éves hagyomány már, amikor tavasszal Budapest sportszerető lakói együtt mozdulnak, hogy gyorsabbak legyenek a főváros kedvenc járművénél. A Széchenyi-hegyre barátságosan siető piros vasút pedig minden évben vállalja a kihívást: a legutóbbi alkalmakkor már több száz fősre nőtt t

Március 17-én érkezik az I. Turbina Merch Fesztivál Cikk

I. TURBINA MERCH FESZTIVÁL Március 17-én (vasárnap) egy gigantikus merchvásárt tart a Turbina, ahol ismert zenekarok, fesztiválok, klubok és más zenei szervezetek árulják együtt az idei és korábbi években készített merch termékeiket. A kapu nyitva áll a rajongók, a szakma és a sajtó előtt egyaránt. A rendezvényen való részv