Ünnepekkor különösen népszerűek a magyar márkamúzeumok Cikk

Egyre népszerűbb a turisták körében a magyar főváros, ebből pedig kiveszik részüket a legismertebb magyar fogyasztói márkák múzeumai is. A kortárs elvárásoknak megfelelően interaktív tárlatvezetéssel, kóstolással, kézműves programokkal bővült a programkínálat az elmúlt időkben. Az elsősorban a márkák marketingtevékenysége részeként üzemeltetett múzeumok a magyaroknak szánt céges csapatépítők és csoportos programok nyomán idővel önfenntartóvá is válhatnak.                             

Hirdetés

2017 különösen fontos év volt mindhárom patinás magyar márka múzeumának az életében. A Zwack Múzeum a megszokott kiállítás mellett egy új szolgáltatással bővítette a palettáját: így már a nagyközönség is betekintést nyerhet a gyógynövénylikőr-készítés hagyományaiba és a család legféltettebb kincsének, az Unicum évszázados, titkos receptjének egyes összetevőire is fény derül! Mint Szájbely Ernő, a látogatóközpont vezetője elmondta, a tavalyi évben megnyitott Füves bárral egy több éve folyó megújítási programot zártak le, ennek sikerét pedig az idei Gastro Design Awardon a 40 fő feletti zárt vendéglátóegység kategóriában elnyert bronz díj igazolja.

Korábban Esztergomban működött, de alig két évvel ezelőtt a fővárosba költözött a Szamos Csokoládé Múzeum, ezzel a Szamos család régi álma valósult meg. „Mikor megnyitottuk az új üzletünket a Kossuth téren, az emeleti rész méltónak tűnt az új, már kiegészített gazdag gyűjtemény bemutatására” – mesélte Törőcsik Ágnes a Szamos művészeti vezetője. Hat évvel ezelőtt a marcipán termékek mellett a csokoládé irányába mozdult el a márka, ezt a vonalat erősíti a csokoládé iskola, illetve a múzeum megnyitása is. Míg az egyikben a csokoládékészítés gyakorlatával ismerkedhetnek meg gyakorlatban, addig a múzeumban a korabeli eszközöket és a kakaóbab termesztésétől a feldolgozásig tartó folyamatot nézhetik meg a látogatók. „A csokoládé iskola már három helyen működik, egyre növekszik a népszerűsége, bízom benne, hogy a múzeummal is így fog történni" – mondja Törőcsik Ágnes. Szeptemberben elindították a vezetett csokoládé élménytúrákat, ahol a múzeum alapos megismerésén kívül csokoládéöntéssel, szezonálisan szaloncukor vagy praliné készítéssel egészül ki a foglalkozás. Ezekre előzetes bejelentkezéssel foglalható időpont családok, vagy csoportok részére. Igény szerint egyedi csokoládés túra is szervezhető, ami kávézással, Szamos sütemények kóstolásával, vagy akár ebéddel, vacsorával is egybeköthető.

A magyarországi pezsgőkultúra kialakulását bemutató budafoki Törley Múzeumban is folyamatos fejlesztések zajlanak. „A cél az, hogy ne csak egy gyűjteményközpontként funkcionáljon a látogatóközpont, hanem a Törley pezsgőmanufaktúra működésének szerves része legyen a múzeum” – mondta el Tulik Ágnes, a Törley Pezsgőpincészet marketing és kommunikációs vezetője. „A manufaktúra fogalmához hűen betekintést engedünk azon pezsgőink születésének folyamatába, melyek a mai napig itt helyben kézzel készülnek.” Több központtal rendelkezik a társaság: a Háros utcában tartályban erjesztett pezsgők készülnek, míg az Anna utcában – ahol Törley József 135 éve elindította a pezsgőtermelést Magyarországon – kapott helyet a múzeum. A mai napig azokban a pinceágakban készülnek a palackban erjesztett, kézzel degorzsált vagy üvegrázott pezsgők.

A sikeres évnek fontos része a karácsonyi hajrá. Télen a turistáknak nincs feltétlenül kedvük órákig sétálni az amúgy hangulatos karácsonyi vásárokban, és az sem biztos, hogy a magyarok szívesen fürdőznének együtt a fél irodával "közösség összehozása" címén. „Az immáron hagyományos adventi programunkra az Unicum fellegvárának számító, 125 éve itt álló Soroksári úti épület látogatóközpontjában kerül sor. Idén a Halott Pénz zenekar tagjai fognak közös tárlatvezetést tartani Zwack Sándorral” – mondja Szájbely Ernő. A Zwack Múzeum a vezetője reményei szerint kb. 14000 látogatóval zárja az évet, ami kb. 10%-os éves forgalomnövekedésnek felel meg. A Szamosnál és a Törleynél is folyamatosan nő a programon résztvevők száma. "Pontos éves látogatói forgalomról esetünkben még korai lenne nyilatkozni, hiszen nincs mögöttünk még teljes év, és a december abszolút kiemelt szezon, mely jelentősen növeli még a látogatói számot." – tette hozzá Törőcsik Ágnes. Mindhárom márkagyűjtemény arról számolt be, hogy az egyéni látogatók mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a csoportok, és egyre gyakrabban keresik fel őket céges csapatépítés keretében. Emelkedett a külföldi érdeklődők száma is. „Az egyik városnéző busz előttünk lévő megállójának és több hajós céggel meglévő kapcsolatunknak köszönhetően évről-évre egyre több külföldi vendéget fogadunk" – hangsúlyozta Szájbely Ernő. A Szamosnál és a Törleynél is van angol nyelvű túravezetés. A csokoládé múzeum megtekintését gyakran összekötik a parlamenti látogatással, míg a pezsgőgyártás relikviáit felsorakoztató látogatóközpont többek közt a Lonely Planet ajánlásának köszönheti, hogy külvárosi elhelyezkedése ellenére is népszerű.

A jövőre nézve mindegyik múzeum bizakodó, további forgalomerősödésre számítanak. A márkastratégia fontos és szerves részének tartják a látogatóközpontok fejlesztését, a szolgáltatások bővítését. A Törley és a Zwack a termékcsaládból adódóan a 18 év feletti korosztályt célozza, ezen belül azonban széles spektrumban fiatalokat, idősebbeket egyaránt szeretnének elérni. A szakmai csoportok mellett a pedagógusi karok, nyugdíjas klubok is rendszeresen megfordulnak a programjaikon. „A Törleynél látjuk a fejlődés és növekedés lehetőségét, idővel szeretnénk a múzeumot önfenntartóvá tenni” – mondja Tulik Ágnes. Az erőfeszítések megtérülését tovább segítheti a múzeumok közös fellépése a hirdetések vagy a diák munkaerő toborzása területén.

 

Sajtóanyag: Kiosk PR

Kapcsolódó

Múzeumok Éjszakája 2017 - Izgalmas programok a Zwack Múzeumban Cikk

A Zwack Múzeum és Látogatóközpont, csakúgy, mint a korábbi évek során, idén is csatlakozott hazánk egyik legnépszerűbb kulturális-szórakoztató kezdeményezéséhez, a Múzeumok Éjszakájához. Ezúttal azonban még az eddigieknél is színesebb programmal várja az érdeklődőket. A múzeum állandó – az Unicum és

A zöld kürtösök 150. évfordulója Cikk

Érdemes most felvállalni a családi programfelelős státuszt, hisz izgalmas kikapcsolódást ígér a zöld ruhás, nagy táskás postások múltjának és jelenének felkutatása. Volt idő, amikor lovak húzta postakocsi szállította a leveleket és csomagokat, a postahivatalokból lehetett telefonálni vagy sürgős

Négyzetcentiméterek milliókért - Értékes ritkaságok a budapesti Bélyegmúzeumban Cikk

A világ legdrágább bélyegei közel 1.5 milliárd forintot is érhetnek, így a fenti állítás korántsem költői túlzás. Ezek az aprócska, néhány század grammnyi papírok megannyi szenvedélyes gyűjtő álmai, de aki nem olyan tehetős, hogy árverésről árverésre járva keresse ezen ritkaságokat, annak sem kell l

Műcsarnok - programokban gazdag év 2018-ban is! Cikk

A Műcsarnok, mint a vizuális kultúra autonóm szellemi műhelye, a jelen magyar művészet reprezentatív bemutatásával, gyökereinek feltárásával, nemzetközi összefüggéseivel foglalkozik. Ezen törekvései, kiállításainak színvonala szakmai megbecsülésnek örvend, s határozottan növekvő érdeklődést vált ki