Nils Frahm koncert Budapesten Esemény
Hirdetés
Még csak pár nap telt el azóta, hogy az izlandi zseni, Ólafur Arnalds elvarázsolta budapesti közönségét, máris újabb jó hír érkezik a műfaj rajongóinak. 2019. február 5-én ugyanis zenésztársa és nagyon jó barátja, a szinte lehetetlen hangokat megálmodó Nils Frahm ad majd – remélhetőleg – hasonlóan nagy sikerű koncertet a Müpában.
Nils Frahm kisgyermek kora óta zongorázik, de az új és szokatlan hangzások felfedezésének izgalma mindig legyőzte benne a klasszikus zene felállította szigorú határrendszert. A kalandvágyó szemléletet valószínűleg édesapjától, Klaustól örökölte, aki bár sosem tanult fényképezni, majd negyven éve dolgozik a szakmában, számtalan sikeres kiállítással és projekttel a háta mögött.
Zenéjében a klasszikus alapok mellett – az a Nahum Brodski volt a mestere, akit Csajkovszkij egyik utolsó tanítványa tanított – a Philip Glass és Steve Reich féle 20. századi minimalizmus is erősen érződik, olykor pedig már-már filmzenei magaslatokba tör. De hiba lenne bármilyen kategóriába beszorítani, hiszen a játékos kísérletezések és a műfaji keretek teljes figyelmen kívül hagyása egész életművét markánsan végigkíséri. „Túl sokan félnek attól, hogy nem férnek bele valamilyen keretbe. Én ettől soha nem féltem" – mondta a Billboardnak nemrég. Több interjúban is említi, hogy az a célja, hogy a hallgató elmerüljön a pillanatban és figyeljen a gondolataira.
Ehhez nagyban hozzájárul a 2011-ben megjelent Felt lemez óta szinte védjegyévé vált, a zongorahúrok filccel történő bevonása miatt kialakult (maga a lemeze címe is filcet jelent németül), a klasszikus zenében megszokott tiszta, éles zengéssel ellentétes puhán tompa hangzás. Ez a megközelítés, ahol a behallatszódó lélegzetvétel vagy épp a benyikorgó padló hangja – ez az Ólafur Arnaldsszal közös Trance Friendz lemezbe került be például – nem eltüntetendő hiba, hanem a zene szerves része, teszi Frahm dalait hihetetlenül emberivé és valódivá.
Persze nem csak a hangzásokban keresi mindig az újat és az eltérőt. Saját, évszázados hangszerét is mind átvitt értelemben, mind szó szerint új irányból közelítette meg. Kedvenc zongorakészítőjével, a hasonlóan invenciózus lelkű, manufaktúráját pár éve Magyarországra költöztető David Klavinsszal – az ő nevéhez fűződik a 370 centiméter magas zongoraóriás, a Model370, Frahm ezen készítette a 2015-ös Solo lemezét – közösen álmodta meg az Una Corda névre keresztelt modellt. Itt, a klasszikus zongorától eltérően egy hanghoz mindössze egy, filcanyaggal bevont húr kapcsolódik. Az így lecsendesített hangszert nem takarja külső borítás, és a közeli bemikrofonozásnak köszönhetően még élénkebben hangzanak fel a Felt korongon már megszokott mechanikai hangok. A páros azóta még nagyobbat álmodott: egészen pontosan 80 centiméterrel nagyobbat, hiszen egy négy és fél méteres hangszert szeretnének megépíteni. Frahm ennek apropóján hívta életre 2015-ben március 29-ére a Piano Day elnevezésű világnapot, amikor a világszerte megrendezett programok mellett Solo albuma is ingyen letölthető. És bár az elsődleges célja az álomzongora megépítéséhez szükséges összeg előteremtése volt, viccesen kifejezte abbéli őszinte reményét is, hogy idővel a Piano Day fontosabb lesz, mint a karácsony, és stresszesebb, mint a hálaadás.
Legutóbbi, két év hallgatás után 2018 februárjában megjelent All Melody albuma teljes egészében Kelet-Berlin néhai rádióépületében, a Funkhausban berendezett stúdiójában született. Az ’50-es évekbeli épület puritán, minden elemeiben a zenét szolgáló környezete visszaköszön a lemez hangzásában, ahol a megszokott zongorák és szintetizátorok mellett Frahm saját tervezésű orgonája, és a már-már hangszerként használt kórus is jelentős szerephez jut. Sőt, Frahm nemcsak a helyszín hangzását használta ki, de olyan extrém helyeken is rögzített hangokat, mint például egy kiszáradt kút.
Jó szokásához híven most is a hangszerek szinte minden rezzenését és mechanikai zaját belekomponálta a lemezbe, ami egy napjainkban igen ritka, intim hangzásvilágot eredményezett. Nem csoda, hogy szinte kivétel nélkül az összes zenei újságíró és szaklap ódákat zeng a lemezről, amelyet a magyar közönség 2019. február 5-én hallhat a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.
- Jegyárak: 3900 - 12900 Ft
- Fellépők: Nils Frahm
- Szervező: Müpa
Müpa további programok:
Október 17-től Nils Frahm mellett számos könnyű- és világzenei koncertre is elindul a jegyértékesítés. Érkezik az izraeli-spanyol énekes-dalszerző, Yasmin Levy, és a példátlan sikerű ciprusi világzenei trió, a Monsieur Doumani is. Szintén a világzene rajongóinak örömhír, hogy végre Magyarországon lép fel a Rolling Stones és Black Keys-tagokkal is zenélő ikon, Bombino, de itt lesz a görög tradicionális dallamokat akár a blues és a rumba elemeivel és jazzel vegyítő fúziós zene két jeles képviselője, Dimitris Mystakidis és a Loxandra is.
A hazai könnyűzenei együttesek kivétel nélkül pályájuk meghatározó momentumaként tartják számon Müpás koncertjeiket, a sor most három újabb kihagyhatatlan estével folytatódik: tíz év után visszatér a Müpa színpadára az Erik Sumo Band és a colorStar, és először lép fel a Müpa hangversenytermében a Margaret Island.
Kapcsolat
- Nils Frahm koncert 2019, Budapest jegyelővétel
-
Nils Frahm koncert 2019, Budapest időpont:
Kezdete:2019 Feb 05 20:00Vége:2019 Feb 05 22:00
Budapest ,
Komor Marcell u. 1 ,
1095 ,
Kapcsolódó
Marcus & Martinus dupla koncert 2025, Budapest [extra dátum] Esemény
Marcus & Martinus koncert 2025, Budapest - 1. este (TELTHÁZ)
KALEO koncert 2024, Budapest [vendég: Júníus Meyvant] Esemény
KALEO koncert 2024, Budapest dátum
Zebrahead koncert 2024, Budapest Esemény
Zebrahead koncert 2024, Budapest dátum
Blues Pills koncert 2024, Budapest [vendég: Daniel Romano’s Outfit] Esemény
Blues Pills koncert 2024, Budapest dátum