A járványra összművészeti fricskával válaszolt a Budapest Ritmo Cikk
Hirdetés
“Ha nem lett volna a járvány, sosem készül el ez a film, de mi a rövid idő ellenére nagyot álmodtunk” – mondta el Reisz Gábor, a Szimler Bálinttal közösen rendezett Mordái filmjük kapcsán. Tegnap véget ért a Budapest Ritmo, a világzene hazai legnagyobb fesztiválja, ami most a járvány legeredetibb hazai készítésű online élményét adta. A különleges látványvilágú, formabontó koncertfilmeket több ezren látták online ingyenesen május 10. és 12. között a Bartók Tavasz keretében.
”Soha nem látott együttműködések jöttek létre művészeti ágak között” – mondta el Weyer Balázs, a Budapest Ritmo programigazgatója. “Szabad kezet adtunk az alkotóknak, és bár kevés idejük volt rá, maradandó művészeti alkotások születtek, amik a járvány után is relevánsak és értékesek lesznek."
Ez volt az idei a Budapest Ritmo online koncepciója, ami a nappalinkba hozta olyan magyar rendezők alkotásait, mint Reisz Gábor és Szimler Bálint, Szilágyi Fanni, Damokos Attila, Kálmán Mátyás és a vizuál-művész Karcis Gábor. Ragyogó zenészek, rendhagyó műfajok, gyönyörű látvány és vizuális koncepciók, színpadon nem reprodukálható élményt adtak. A megújult Budapest Ritmo a Bartók Tavasz Nemzetközi Kulturális Hetek keretében a világ bármely pontjáról ingyenesen volt követhető.
Zene és film, a kereteken túl
Az ingyenes online fesztivál a város izgalmas, titokzatos zugaiba invitált – így az Akvárium Klubban felvett koncertek mellett a rendezői filmek az Epreskert
“Abból indultunk ki, hogy egész járvány alatt nem láttunk igazán eredeti és ötletes megoldást az online koncertekre. Hogy jó lenne valahogyan újraértelmezni a műfajt és filmes szempontból is érdekeset csinálni.” – mondta el a Reisz-Szimler rendezőpáros, akiknek mindössze egy napjuk volt rá, hogy ambiciózus, film noire-ra és David Lynch világára hajazó koncepciójukat leforgassák. “Az egész egy álomszerű élmény volt, szabadesés. Olyan hirtelen kellett összeállnia a koncepciónak és a forgatásnak, hogy néha percek voltak a fontos döntésekre és sokszor kellett a véletlenre is bíznunk magunkat. Még utólag is csodálkozom, hogy fértünk bele egy nap forgatásba, de összejött és ebben nagyon nagy szerepe van a szuper stábnak és a Mordái zenekarnak, akik elképesztő alázatosan csinálták végig az egészet” – mondták.
A Mordái fiatal csapata rég nem hallott sötétséget és misztikumot szólaltat meg a magyar népzenében, amit hol kiszámíthatatlan jazzel, hol katartikus metállal kevernek. Reisz Gábor és Szimler Bálint közös rendezésében a Mordái a Gellért Szállóban forgatott a szürreálissal és krimivel is kacsingató filmet, aminek feszültségét tovább mélyítik a zenekar dalai.
Dresch Mihály, a magyar jazz megkerülhetetlen alakja vonós kvartett formációjával Damokos Attila rendezésében zenélt az Epreskert
Cserepes Károly és a Karcis Gábor–Kálmán Mátyás rendezőpáros
Organikus hangzásvilágát szinte pszichedelikus látvány kíséri a Budapest Ritmo-ra készült koncertfilmben. A vizuál-művész face mapping technikát használva vetített archív és modern videofelvételeket az éjszakai Füvészkert indáira és lombjaira, vagy éppen magára Cserepes Károlyra.
Az Odd ID egy valódi belvárosi dzsungelbe, a Twentysix Budapest ikonikus kertjébe vette be magát, amit aztán dobbal, basszussal, neonokkal, és elszállós vokálokkal szaggattak szét és raktak saját képükre újra össze. Szilágyi Fanni rendezésében a világzene és pszichedelikus rock határán egyensúlyozó zenekar földöntúli és időtlen burokba csomagolja a hallgatóit.
Olyan zseniális alkotókat is meg tudtunk mutatni a közönségnek, akik sajnos soha nem léphettek fel a Budapest Ritmo-n. João Gilberto, Astor Piazzolla és Tony Allen személyében a világzene három egykori óriása is az idei Budapest Ritmo vendége volt egy-egy ritkán, magyarul pedig most először vetített zenei dokumentumfilmben.
A Budapest Ritmo Online a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében május 10. és 12. között a világzene legizgalmasabb arcát mutatta be.
Budapest Ritmo
Kapcsolódó
Születésnapi hétvégével jubilál a Müpa március közepén Cikk
Húsz évvel ezelőtt, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Mozart-estjével – akkor még csupán próbaüzemben – fogadták először a közönséget a mára ikonikussá vált Duna-parti épületben. Az intézmény az azóta eltelt két évtizedben sokgenerációs találkozóhellyé vált, megszámlálhatatlan meghatározó, világszín
Éjszaka és a megdicsőülés január 20-án a Zeneakadémián Cikk
Mozart Gran partitája (K. 361) szerenád, s mint tudjuk, a szerenádokat eredeti rendeltetésük szerint a régi időkben holdfényes éjszakákon adták elő, meglepetés-zeneként. Massenet zenekari oratóriumrészlete, A szűz utolsó álma Mária mennybemenetelét vizionálja átszellemült vonóshangokkal. Schönberg
Sorsfordító volt a Képzelt riport Trokán Nóra számára Cikk
Több színházi bemutató, számos szinkronszerep és egy Johnny Depp-pel forgatott nemzetközi film is belefért a 2024-es évben Trokán Nóra életébe. Sok pihenésre azonban nem volt idő, hisz januárban országos turnéra indul a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musical, aminek Nóra játssza
Év végi és új évi programok a Várkert Bazárban Cikk
Fergeteges év végi és pezsgő új évi koncertek szerepelnek a Várkert Bazár programkínálatában! Immár hagyomány, hogy a Random Trip zenészeivel ünnepeljük az előszilvesztert és a Be Massive bulijával zárjuk az évet. Mindkét csapat biztosíték arra, hogy vidáman búcsúztassuk 2024-et. Az új esztendőt i