"Az egyik szemem sír, a másik nevet" – Interjú Szűcs Mihállyal, a Barba Negra vezetőjével Cikk

Interjú Szűcs Mihállyal, a Barba Negra vezetőjével

Hirdetés

Vasárnap délután a BARBA NEGRA vezetője, Szűcs Mihály, aki többek között a Koncertszervező.hu egyik alapítója, mellette pedig több, zenei témájú projekt ötletgazdája – ROCK1Fesztivál FM -, személyes hangvételű posztban írt a Győrújbaráton megrendezett fesztiválon tapasztalt öröméről. Elmondása, és a poszthoz kommentelők visszajelzése szerint a LORD zenekar gitárosa, Erős Attila a közönség soraiban helyet foglaló kerekes székes fiatalhoz lement a színpadról és neki zenélt, míg a szintén fellépő ROAD énekes-basszusgitárosa, Molnár Máté a közönség előtt kért bocsánatot egyik technikusától.

Szűcs Mihály ezeket a pozitív tapasztalatokat megemlítve tért ki arra, hogy mennyire pozitív az az életérzés, amit a rockzene, a rockzenészek közvetítenek. Az örömteli hangvétel mellett keserűségét sem rejtette véka alá, a rockzene mellőzöttségéről is írt. Hogy mire is gondolt, erről kérdeztük.

Miért tartottad fontosnak, hogy a pozitív hangulat mellett, egyfajta csalódottságodnak is hangot adj?

Fontos megjegyeznem, hogy nem szeretnék az igazság bajnoka lenni. Nem akarok összeesküvés elméletet gyártani és hibáztatni sem fogok senkit. Csupán a saját véleményemnek adtam hangot a posztomban. Sok éves tapasztalások alapján, szerintem nem annyira nehéz a megoldás.

Gondolom sokan megkérdezték a posztod után, hogy mire is gondolsz a mellőzöttség alatt. Kérlek, beszélj nekünk is erről!

Az egyértelmű, hogy a Rock sajnos nem egy támogatott műfaj Magyarországon. Nézzük meg a Petőfi rádió lejátszási listáját, ahol az arányokat tekintve szomorú százalék mutatkozik. Más országokban 1, de van, ahol több országos frekvencia játszik specifikusan rock-zenét. Azt gondolom, hogy nem a Petőfi Rádióval van a baj, hanem azzal hogy nincs olyan rádióállomás, ahol más műfajok is képviseltetik magukat.

Kollégáimmal indítottunk egy rádiót Fesztivál Fm néven, ahol online megmutatjuk, hogy mi hogyan is képzeljük a zenék szerkesztését. Ha majd valaki ezt elismeri, akkor tovább lehet álmodozni rádió szinten. Szerintünk nagyon fontos ez a média formátum, hiszen egy országos lefedettségű rádió sok mindent befolyásol. A zenekarok népszerűsítéséhez óriási támogatást biztosít. Klub turnék népszerűsítéséhez is tökéletes felület, a kezdő zenekaroknak, akik egyébként gyorsan népszerűvé válhatnak, szintén nagy segítség lenne. Szakmai interjúk, lemezbemutatók és országos kínálatoknak remek lehetőség.

Mik a jelenlegi számadatok, ami a média szerepléseket illeti?

Nézzük a számadatokat összehasonlítva egy sikeres rock zenekar (Road, Ossian, Depresszió, stb.) és egy népszerű pop előadó lejátszási statisztikáit: Rock zenekar egy nap, maximum egy lejátszást kap, ami ugye egy héten 7 alkalom. Popzene, akár előadónként több dallal, napi 5 alkalom is lehet, ami 35 lejátszást jelent hetente. Rock zenekarok minimálisan vannak jelen, míg a pop előadók sokkal nagyobb nyilvánosságot kapnak. Százalékosan a rock zenekarok nem érik el az 5%-ot sem, ami nagyon nagy hátrány.

A média szerepvállalása mellett a piaci hányadokat is jól látod, szervezői munkádnak köszönhetően.

A klub turnék 70%-át éves szinten rock zenekarok adják, jelenleg minden támogatás és média nélkül. Saját kockázattal viszik a turnékat, ami ebben a formában nagyon kockázatos. Kluboknak is nehéz így sikeres rendezvényeket lebonyolítani. A legtöbb zenekar saját erejéből és a közönségéből meríthet és építkezhet.

Fesztiváloknál van a legérzékelhetőbb különbség. Természetesen a megrendelő saját döntése és kockázata, hogy kit szeretne meghívni a saját rendezvényére. Az biztosan hosszú folyamat eredménye, hogy a rendezvények az évek alatt a rock műfajt kevéssé rendelik meg. Ennek a folyamatnak a része, a rádióknál való nélkülözöttség. Országos, nagy fesztiváloknál látható, hogy a rock zenekarok milyen kevés lehetőséget kapnak. Én látom, hogy sok jó zenekar van, bőven van produkció, aki megérdemli az ismertséget. Rengeteg országban a rock fesztiválok óriási népszerűségnek örvendő, hatalmas üzletet jelentő rendezvények.

Úgy látod, hogy Magyarországon mindent másképpen csinálunk, mint ahogy azt amúgy lehetne?

Igen, pedig a recept egészen egyszerű: megfelelő támogatást kellene biztosítani az építkezéshez, ami sikerre viheti Magyarországon is a rock műfajt, meg kell, teremti a zenei piacon a kiegyensúlyozottságod a műfajok között. A támogatási és oktatási rendszert is profi szintre kell emelni. A legfontosabb hogy piaci szereplőket, szakembereket kellene meghallgatni, hogy valami hasznos és nagyon értékes dolog szülessen. Jól lenne, ha mindenki megértené, hogy a zene, a koncertezés az emberek szórakozását biztosítja.

A zene mindenkié, és az élet fontos része televízióban, rádióban és személyesen (koncerten, fesztiválon) egyaránt. A sokszor emlegetett Lobenwein Norbi megmutatta a Pop műfajnál a receptet, amihez minden elismerésem. Nem irigyelni kell tőle a sikert, hanem gratulálni neki. Mindez megvalósítható a rockra is, erről meg vagyok győződve. Nagyon jó lenne, ha azok az emberek, akik meg tudják adni a segítséget a megvalósításhoz, azok szeressék meg a zenét és álmodozzanak úgy, mint mi. Ha megérzik ennek az ízét, akkor ők is szeretnék, hogy az áhított, kiegyensúlyozott piac megvalósuljon.

A feladatokat, a megoldandó kérdéseket jól átlátod. A megoldásra is van elképzelésed?

Azt merem mondani, hogy nem csupán elképzelés van, hiszen az elmúlt bő két évben rengeteget dolgoztam már azon, hogy egy szakmai anyagot állítsak össze, kidolgozott javaslatokkal. Ezt több, szakmai szervezetnek el is juttattam, ahonnan pozitív visszajelzések érkeztek, már csak a tettek mezejére kell lépni.

 

H-Music Hungary

Kapcsolódó

Tomáš Brauner és a Nemzeti Filharmonikusok április 18-án a Vigadóban Cikk

Tomáš Brauner - A kísértetmenyasszony Izgalmas arra gondolni, hogy a nagy zeneszerzőknek is akadnak felfedezésre váró műveik. Dvořák, az Újvilág-szimfónia és a Csellóverseny szerzője negyvenhárom évesen írt egy romantikus kantátát A kísértetmenyasszony címmel: az opus Magyarországon – vélhetően a cseh nyelvű szövegkönyv okozta előadás

Összedolgozik a generatív AI és a Momentán Társulat Cikk

reVerze  - Momentán Társulat A mesterséges intelligenciát (AI) egyre szélesebb körben használják, így adta magát az ötlet az improvizációra épülő Momentán Társulat re:Verze című előadásának alkotói számára, hogy éljenek a lehetőséggel. Magyarországon elsők közt és egyedülálló módon fokozatosan és tudatosan építették be a gépi

Közel 100 nyeremény a 2024-es Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatban Cikk

Fülesbagoly 2024 Számtalan újítással rendezik meg az idei Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatot, és minden eddiginél nagyobb nyereményeső hullik a döntős zenekarokra. A könnyűzenei versenyt ezúttal is Debrecenben, Martonvásáron, Budapesten és Keszthelyen rendezik meg. Utóbbi helyszínen a szervezők és a város idén e

Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk

Baráth Emőke A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel