A képzelet határán - A kortárs fotográfia új generációjának kiállítása a Deák17-ben Cikk

Hirdetés

A kiállítás három fiatal, kelet-európai fotográfusnő, Weronika GESICKA (1984), Bara PRASILOVA (1979) és Maria SVARBOVA (1988) munkáin keresztül vizsgálja a valóság és fikció határán egyensúlyozó, vagy azok keveredésével születő alkotásokat. A kortárs fotográfia új generációjának játékos, abszurd humorral fűszerezett vizuális nyelve nagyon személyes és asszociatív, ugyanakkor kapcsolódik a múlt és emlékezés témaköréhez, nosztalgikus felhanggal vegyítve a médium objektív jellegét.

Weronika Gesicka Traces-sorozata 1950-60-as évekből származó archív amerikai képekből kiindulva az emlékezés mechanizmusával foglalkozik, egy új valóságot teremtve újrarendezett képein, melyek humoros, olykor szürreális világot tárnak elénk, a látszólagos objektivitást ütköztetve az illúziókkal. A fotókon megjelenő családi jelenetek, nyaralási emlékek, külvárosi hétköznapok tekinthetőek akár “az amerikai álom” megtestesülésének is, ugyanakkor a képek valóságának ismerete nélkül nehéz eldönteni, hogy spontán vagy megrendezett képekről, valós szereplőkről vagy színészekről van-e szó, akik egy-egy boldog zsánerkép vizuális megjelenítéséhez statisztálnak. Gesiczka az idealizált képeken keres fogást, majd a képek automatizmusa elleni ironikus gesztusként fordítja át őket, manipulálva a múltat, az emlékeket. A család és annak belső dinamikája foglalkoztatja, a női és férfi-szerepek, sztereotípiák és az ezek mentén vagy hatására a kontúrokat elvesztő és dekoratív enteriőrbe olvadó személyiségek.

Bara Prasilova munkáit szintén a valóság és a fikció határán egyensúlyozó képzeletbeli pillanatok játékos leképezése jellemzi, miközben a szereplők közötti kapcsolatok kibontására helyezi a hangsúlyt. A képeken vissza-visszatérő hosszú hajfonatok olykor az egyén kiterjesztéseként vannak jelen, máskor fizikai kötelékként kapcsolják össze a képek szereplőit. A többnyire steril környezetbe helyezett alakok, tárgyak abszurd, humoros kompozíciói a belső világok kivetüléseiként értelmezhetők. Prasilova munkáiban emberi érzések, viszonylatok, kapcsolatok kerülnek a középpontba, melyek erőteljes kontrasztú, narratív kompozíciók formájában kerülnek megjelenítésre.

Maria Svarbova Swimming Pool sorozatában a nyilvános uszodák csendes szimmetriája filmszerű, beállított jelenetekkel egészül ki. Megfagyott pillanatok, álomszerű világ tárul elénk, miközben a szocializmus alatt épült funkcionalista épületek geometrikus zártsága uralja a képtereket. Ebbe a hideg, lágy atmoszférába helyezte az alkotó az alakjait, a helyszínhez kapcsolódó cselekvésbe vagy csendes mozdulatlanságba burkolva őket. Svarbova a szocialista építészet és a nyilvános terek kérdéskörével munkáiban visszatérően foglalkozik, sorozatával 13 szlovákiai város uszodájába kalauzol minket, ahol az univerzális képi megfogalmazás, a kompozíciók szimmetriája és az épületek minimalista formavilága teszik időtlenné a képeket. A hideg, tükröződő felületek, a díszek hiánya a tér és az ember kapcsolatára helyezi figyelmünket, melyek szürreális, vagy éppen futurisztikus tónusa mégis narratívával ruházza fel a képeket.

A kiállítás a Cseh Centrum, a Lengyel Intézet, a Szlovák Intézet és a Deák17 Galéria együttműködésében valósult meg. Megvalósító partner: Budapest FotóFesztivál.

 

Budapest Fotó Fesztivál 2020 részletes program >>>

 

Budapest Fotó Fesztivál

Kapcsolódó

Rákositól Kádárig: szocreál képeket mutat be egy új kiállítás Budapesten Cikk

Istókovics Kálmán 1953, Cséplés 100x150 cm Egy éves kutatómunka áll a hamarosan nyitó „Szocreál képzőművészet a Rákosi-Kádár korszakban” című kiállítás különleges gyűjtése mögött. A szocreál festmények eltűntek a mindennapokból, kevés alkotás bukkan fel aukciókon vagy régiség piacokon, de feltehetőleg sok van még belőlük vidéken magánember

Távol és mégis közel – Barakonyi Zsombor kiállítása Cikk

Barakonyi Zsombor: Keleti pályaudvar (2022) A művész közelgő, 50. születésnapja alkalmából nyílt kiállítás a Pintér Galériában Barakonyi Zsombor alkotásaiból. A "Távol és mégis közel" című, május közepéig látható tárlat keretében a művész legújabb munkáit vonultatja föl. Barakonyi Zsombor alkotásai a művésztől már megszokott realisztikus,

Idén is felkerül a falakra a friss hús - Április 1-jén nyílik a Budapest FotóFesztivál egyik legizgalmasabb kiállítása Cikk

Budapest FotóFesztivál 2022 - Fresh Meat A Budapest FotóFesztivál az Erzsébetvárossal együttműködésben pályázatot hirdetett 35 év alatti fotográfusok számára csoportos kiállításon való megjelenésre. Az évente meghirdetett pályázaton a nyertes alkotók munkái által a BPF kiemelt eseményeként mutatkozik be a kortárs magyar fotográfia legifj

Milyen a budapesti utakon araszoló sofőrök titkos világa? Soós Bertalan megmutatja! Cikk

Soós Bertalan - Autósok Október második felében van egy hét, amikor a nap első és utolsó sugarai alacsony szögben szántanak végig Budapest leghosszabb sugárútjain, így a vakító fény pont szembe világítja a forgalomban résztvevőket. Reggel a városból kifelé igyekvőket az Üllői úton, este a belváros felé araszolókat pedig