A képzelet határán - A kortárs fotográfia új generációjának kiállítása a Deák17-ben Cikk

Hirdetés

A kiállítás három fiatal, kelet-európai fotográfusnő, Weronika GESICKA (1984), Bara PRASILOVA (1979) és Maria SVARBOVA (1988) munkáin keresztül vizsgálja a valóság és fikció határán egyensúlyozó, vagy azok keveredésével születő alkotásokat. A kortárs fotográfia új generációjának játékos, abszurd humorral fűszerezett vizuális nyelve nagyon személyes és asszociatív, ugyanakkor kapcsolódik a múlt és emlékezés témaköréhez, nosztalgikus felhanggal vegyítve a médium objektív jellegét.

Weronika Gesicka Traces-sorozata 1950-60-as évekből származó archív amerikai képekből kiindulva az emlékezés mechanizmusával foglalkozik, egy új valóságot teremtve újrarendezett képein, melyek humoros, olykor szürreális világot tárnak elénk, a látszólagos objektivitást ütköztetve az illúziókkal. A fotókon megjelenő családi jelenetek, nyaralási emlékek, külvárosi hétköznapok tekinthetőek akár “az amerikai álom” megtestesülésének is, ugyanakkor a képek valóságának ismerete nélkül nehéz eldönteni, hogy spontán vagy megrendezett képekről, valós szereplőkről vagy színészekről van-e szó, akik egy-egy boldog zsánerkép vizuális megjelenítéséhez statisztálnak. Gesiczka az idealizált képeken keres fogást, majd a képek automatizmusa elleni ironikus gesztusként fordítja át őket, manipulálva a múltat, az emlékeket. A család és annak belső dinamikája foglalkoztatja, a női és férfi-szerepek, sztereotípiák és az ezek mentén vagy hatására a kontúrokat elvesztő és dekoratív enteriőrbe olvadó személyiségek.

Bara Prasilova munkáit szintén a valóság és a fikció határán egyensúlyozó képzeletbeli pillanatok játékos leképezése jellemzi, miközben a szereplők közötti kapcsolatok kibontására helyezi a hangsúlyt. A képeken vissza-visszatérő hosszú hajfonatok olykor az egyén kiterjesztéseként vannak jelen, máskor fizikai kötelékként kapcsolják össze a képek szereplőit. A többnyire steril környezetbe helyezett alakok, tárgyak abszurd, humoros kompozíciói a belső világok kivetüléseiként értelmezhetők. Prasilova munkáiban emberi érzések, viszonylatok, kapcsolatok kerülnek a középpontba, melyek erőteljes kontrasztú, narratív kompozíciók formájában kerülnek megjelenítésre.

Maria Svarbova Swimming Pool sorozatában a nyilvános uszodák csendes szimmetriája filmszerű, beállított jelenetekkel egészül ki. Megfagyott pillanatok, álomszerű világ tárul elénk, miközben a szocializmus alatt épült funkcionalista épületek geometrikus zártsága uralja a képtereket. Ebbe a hideg, lágy atmoszférába helyezte az alkotó az alakjait, a helyszínhez kapcsolódó cselekvésbe vagy csendes mozdulatlanságba burkolva őket. Svarbova a szocialista építészet és a nyilvános terek kérdéskörével munkáiban visszatérően foglalkozik, sorozatával 13 szlovákiai város uszodájába kalauzol minket, ahol az univerzális képi megfogalmazás, a kompozíciók szimmetriája és az épületek minimalista formavilága teszik időtlenné a képeket. A hideg, tükröződő felületek, a díszek hiánya a tér és az ember kapcsolatára helyezi figyelmünket, melyek szürreális, vagy éppen futurisztikus tónusa mégis narratívával ruházza fel a képeket.

A kiállítás a Cseh Centrum, a Lengyel Intézet, a Szlovák Intézet és a Deák17 Galéria együttműködésében valósult meg. Megvalósító partner: Budapest FotóFesztivál.

 

Budapest Fotó Fesztivál 2020 részletes program >>>

 

Budapest Fotó Fesztivál

Kapcsolódó

Közös időnk ’89-90 - járd be virtuálisan a Magyar Nemzeti Múzeum kiállítását! Cikk

Közös időnk ’89-90 kiállítás Alighogy megnyitott a Magyar Nemzeti Múzeum Közös Időnk ’89-90 című időszaki kiállítása 2020. február 28-án, a koronavírus járvány miatt néhány hét múlva ideiglenesen be kellett zárnunk. Ez azért is különösen fájdalmas volt számunkra, mivel a közösségi kiállítás döntően a több mint ötven felajánló

Filmes robotok kiállítása nyílt a Savoya Parkban Cikk

A Karib-tenger kalózai, az Avatar, a Transformers vagy éppen a Hellboy karaktereivel találkozhatnak és fotózkodhatnak egy látványos kiállításon a Savoya Park látogatói. Egy lengyel művészcsoport újrahasznosított anyagokból alkotta meg a filmes tematikájú, több mint 2 méter magas robotokat, amelyek

Rendszerváltás-történetek Magyarországról a Capa Központban Cikk

Eufória – ez a szó sűríti leginkább magába azt az intenzív érzést, amelyet a magyarországi rendszerváltás eseményei váltottak ki a fordulatot üdvözlők körében. Bár az, hogy pontosan milyen érzéseket takar ez a szó, az egyénenként változó. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ Eufória? - Rendsz

Nemzetközi építészeti kiállítás nyílik a Kortárs Építészeti Központban Cikk

Kortárs, nemzetközi építészeti kiállítás nyílik a Kortárs Építészeti Központban 2019. december 9-én The Art of Joining: Teamwork címmel. A kiállítás a dessaui Bauhaus Alapítványban végzett kutatásra épít, és technológiai és politikai összefüggéseiben vizsgálja Konrad Wachsmann kísérleti építészeté