Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk
Hirdetés
A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel hirdették azokat a rendkívül népszerű hangversenyeket, amelyeken a közönség előbb Pergolesi, majd Haydn Stabat Materét hallhatta. A Nemzeti Filharmonikusok művészei most Vashegyi György vezetésével idézik fel a hajdani gyakorlatot.
A Stabat Mater – Állt a fájdalmas anya – az egyik legismertebb katolikus latin himnusz, amely a keresztre feszített Jézus szenvedését énekli meg, de nem a Megváltó és nem is a hívek, hanem Mária, a fia szenvedését megtapasztalni kénytelen, fájdalmas anya szemszögéből. Feltételezett szerzője a 13. századi itáliai misztikus, Jacopone da Todi. Giovanni Battista Pergolesi nem sokkal halála előtt, huszonhat évesen, 1736-ban írta Stabat Materét, mely nemcsak a zeneszerző legünnepeltebb egyházi műve, de az egész európai zenetörténet egyik legnépszerűbb vallásos kompozíciója is.
Joseph Haydn megzenésítése harmincegy évvel később, 1767-ben készült. Bár sok mindenben eltér elődjétől – míg az olasz szerző csak két szólistát, szopránt és altot foglalkoztat, Haydn szopránt, altot, tenort és basszust – Haydn egyes részletekben mégis mintának tekintette Pergolesi akkoriban már népszerű művét. A Vashegyi György vezényletével megvalósuló kettős produkció nemzetközi szólistagárdájában két külföldön is nagy sikereket arató magyar énekes (Baráth Emőke – szoprán, Balogh Eszter – alt) mellett francia tenor (Julien Behr) és belarusz bariton (Nikolay Borchev) lép pódiumra.
Les Deux Stabats jegyek >>>
Nemzeti Filharmonikusok
Kapcsolódó
Víkingúr Ólafssonon, Diana Krall, Jung Jae-il és Antonio Pappano is a Müpa fellépői lesznek 2025-ben Cikk
A Müpa az elmúlt két évtizedben igazi kulturális találkozóponttá vált, a művészek és a közönség számára egyaránt. Nem lesz ez másként 2025 második felében sem, amikor a világ szinte minden tájáról érkeznek fellépők, a karmesterlegenda Sir Antonio Pappanótól a zongoristazseni Víkingúr Ólafssonon va
François Leleux és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar április 17-én a Zeneakadémián Cikk
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar visszatérő vendége a világklasszis oboaművész és karmester, François Leleux, hangszerének egyik legjobbja. Már tizennyolc évesen a Párizsi Opera első oboása lett, később pedig a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara és az Európai Kamarazenekar szólistája volt. Tagja a Ma
„megint ELÉG” - utazókiállítás a Radnóti Színház szervezésében Cikk
Túlfogyasztás, lakhatási válság, akadálymentesség, az erdő védelme – többek között ezekre az aktuális problémákra reflektál a Radnóti Színház és Csoszó Gabriella fotóművész utazókiállítása, a megint Elég, amely április 3-án, csütörtökön nyílik a CEU Nyitott Galériájában.
A Radnóti Színház és Csos
Új arcokkal és egyedülálló műsorokkal vág neki az évadnak a Park FM Cikk
Tavaly augusztusban indult útjára a Park FM, a Budapest Park online rádiója, amelynek célja, hogy olyan előadóknak biztosítson platformot, akikkel más hazai rádiókban kevésbé vagy egyáltalán nem találkozhatunk. Továbbra is a zenei tartalmak lesznek fókuszban, ezekre azonban mostantól különleges, s