Országszerte nagy sikert aratott az idei Bartók Tavasz Cikk

Bartók Tavasz 2022 záróközlemény

Hirdetés

Közel kétszáz különleges program, köztük több ősbemutató és várva várt premier, számtalan telt házas produkció, álló ovációval ünnepelt táncelőadások és koncertek Budapesten, Miskolcon, Győrben, Debrecenben, Szegeden és Pécsett, formabontó köztéri produkciók, világzenei piknikek, nagy sikerű kiállítások, összetéveszthetetlen fesztiválhangulat – így foglalható össze, mi mindent kínált a közönségnek a hazai és nemzetközi művészeti élet kiválóságait és fiatal tehetségeit felvonultató, közel két hónapon át tartó országos Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek.

„Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy milyen nagyszerű fogadtatása volt a Bartók Tavasz országos programjának, amelyen zseniális partnerekkel – művészekkel, városvezetőkkel, szervezőkkel, elhivatott partnerintézményekkel – dolgozhattunk együtt. Óriási élmény volt személyesen is kapcsolatba kerülni a nézőkkel az ország nagyvárosaiban, megtapasztalni, milyen hatalmas igény van az izgalmas kulturális programokra, érezni az energiát, ami a fellépő művészek és a nézők végre élőben zajló találkozásából született. Hisszük, hogy egy-egy ország, egy-egy nagyváros márkáját semmi sem építi eredményesebben, mint az ott átélhető művészeti, közösségi élmény, amely kiemelt jelentőségű a kulturális turizmus megerősítésében is. Öröm volt látni, hogy a bartóki szellemiség, a kíváncsiság és kreativitás ereje milyen fontos a ma embere számára is” – mondja Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek alapítója.

Kiemeli, hogy többek közt olyan kivételes művészek és együttesek tették felejthetetlenné a fesztivált, mint Julia Fischer és a Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Branford Marsalis és barátai, a Vashegyi György vezényelte Orfeo Zenekarral színpadra lépő Anthony Roth Costanzo, vagy Eötvös Péter, aki legújabb operáját hozta el a magyar közönségnek. David Fray Baráti Kristóffal, Várdai Istvánnal és a Liszt Ferenc Kamarazenekarral bűvölte el a nézőket, lenyűgöző dupla koncertet adott Várjon Dénes a Concerto Budapesttel, egy gombostűt sem lehetett leejteni a FrenÁk Társulat új előadásának premierjén, a fesztivál kedvéért igazi különlegességgel készült Uri Caine, Ton Koopman és az Amsterdam Baroque Orchestra, a Székesfehérvári Balett Színház és a Boban Marković Orkestar, Ramón Vargas, Maxim Vengerov és a Pannon Filharmonikusok, Philippe Herreweghe és a Collegium Vocale Gent, María Pagés, a Circa, valamint Igudesman & Joo is. A tavalyi online bemutatók után végre országosan is bemutatkozhattak a Győri Balett, a Pécsi Balett, a Szegedi Kortárs Balett és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Bartók Tavaszra készült táncelőadásai.

A fesztivál keretében megvalósuló világzenei eseménysorozat, a Budapest Ritmo rekordszámú nézőt vonzott Budapesten, de történetében először a régió legizgalmasabb világzenei felfedezőfesztiválja országos programmal, ingyenes zenei piknikkel is készült, Miskolcon, Győrben és Debrecenben egyaránt színes programmal szórakoztatva kisebbeket és nagyobbakat. Két helyszínen, igazi örömzenéléssel perdítette táncra a közönséget a latin jazzlegenda, Arturo Sandoval, de örök emlék marad Debrecen és Győr lakóinak, valamint az odalátogatóknak a BANDALOOP tánctársulat vertikális előadása is, akik egy-egy meghatározó épület homlokzatán mutatták be lélegzetelállító koreográfiáikat, a járókelők legnagyobb örömére.

A telt házas előadások online közvetítéseit nézők ezrei kísérték figyelemmel a fesztivál digitális platformjain országhatárainkon innen és túl: Uri Caine koncertjét, a Bartók arab gyűjtését a világon először színpadra állító, Tiszta forrás című összművészeti produkció magyarországi bemutatóját, de a Magyar Állami Népi Együttes Kivirágzott keresztfája című húsvéti családi előadását is követhette a képernyők előtt a kíváncsi közönség.

Menny és pokol között: Hieronymus Bosch rejtélyes világa címmel a Bartók Tavasz részeként nyílt meg Közép-Európa valaha volt legnagyobb Bosch-kiállítása a Szépművészeti Múzeumban. A nagy sikerű tárlat jelenleg is látogatható, ahogy a Ludwig Múzeum Kiterjesztett jelen: Az átmenetiség világállapotai című kiállítása és a Magyar Nemzeti Galéria április 12-én nyílt tárlata is, melynek középpontjában a magyar art deco vizuális kultúrája áll. És ha már fesztiválidőszakon túlra kiterjesztett fesztiválélmény: a Bartók Tavaszon hatalmas sikerrel debütált a Recirquel IMA című vadonatúj előadása, amely a nagy érdeklődésre való tekintettel júniusban is látható a Müpa Sátorban.

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek saját kétnyelvű magazinját print és online formában is fellapozhatta a fesztiválközönség, olvasók tízezrei látogattak el a programsorozat hivatalos blogjára, ahol a fesztivál kulisszái mögé bepillantást engedő tartalmak, izgalmas cikkek és interjúk várták őket. A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek legemlékezetesebb pillanataiból készült fotóválogatások a fesztivál online galériájában tekinthetőek meg, a fesztiválról készült összefoglaló kisfilmek, az új produkciók születését kísérő videósorozatok pedig a Bartók Tavasz videócsatornáján láthatók.

 

Bartók Tavasz

Kapcsolódó

Huszadik őszét kezdi a Müpa Cikk

Az évad művészei Kelemen Barnabás és Snétberger Ferenc lesznek. Világhírű zenekarok, sztárszólisták, a hazai művészeti élet legjobbjai és a közkedvelt fesztiválok is helyet kapnak a Müpa műsorán. Les Amazones D’Afrique, Brian Blade & The Fellowship Band, Honeybeast, Hiperkarma – pár név ízelítőül az őszi-téli könnyűzenei és jazzkínálatból. A klasszikus zen

Tomáš Brauner és a Nemzeti Filharmonikusok április 18-án a Vigadóban Cikk

Tomáš Brauner - A kísértetmenyasszony Izgalmas arra gondolni, hogy a nagy zeneszerzőknek is akadnak felfedezésre váró műveik. Dvořák, az Újvilág-szimfónia és a Csellóverseny szerzője negyvenhárom évesen írt egy romantikus kantátát A kísértetmenyasszony címmel: az opus Magyarországon – vélhetően a cseh nyelvű szövegkönyv okozta előadás

Összedolgozik a generatív AI és a Momentán Társulat Cikk

reVerze  - Momentán Társulat A mesterséges intelligenciát (AI) egyre szélesebb körben használják, így adta magát az ötlet az improvizációra épülő Momentán Társulat re:Verze című előadásának alkotói számára, hogy éljenek a lehetőséggel. Magyarországon elsők közt és egyedülálló módon fokozatosan és tudatosan építették be a gépi

Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk

Baráth Emőke A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel