Ráadás eseményt kap a Beethoven-emlékév a Müpában Cikk
Hirdetés
Nyár elején Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző életművéből ízelítőt nyújtó videosorozattal jelentkezett a Müpa. A #Beethoven250Challenge során a nézők megismerkedhettek a komponista húsz jelentős alkotásával, és egyúttal megbizonyosodhattak arról is, hogy a klasszikus zene mindenkihez szól. A Müpa most a sorozat ráadásaként egy teljes mértékben Beethovennek szentelt szimfonikus programmal teszi teljessé az élményt: a november 17-én este élőben közvetített koncerten a világhírű belga karmester, Philippe Herreweghe vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekart.
A Müpa júniusban indult és november 13-án zárult videosorozata azzal a céllal jött létre, hogy Beethoven kivételes alkotásai révén közelebb juttassa a klasszikus zenét a közönséghez, legyen szó kezdő vagy rutinosabb hangversenylátogatókról. Az intézmény archívumából válogatott koncertfelvételek részletein keresztül az érdeklődők szórakoztató zenetörténeti érdekességeket és izgalmas kulisszatitkokat ismerhettek meg, hogy ezek által kapjanak kedvet a színes, de sokak számára felfedezésre váró világhoz. Az epizódokat a nézők kiemelt érdeklődéssel követték: a húsz részből álló, összesen száz percnél is hosszabb ismeretterjesztő anyag a Müpa közösségi oldalain keresztül eddig több mint hatszázezer emberhez jutott el, akik így összességében több mint huszonhétezer órát töltöttek a képernyők előtt Beethoven zenei világába feledkezve. A Müpa Youtube-csatornáján teljes egészében visszanézhető sorozatból a közönség megtudhatta például, hogy mi az a szabadító opera, milyen szerepet játszott F. Scott Fitzgerald életében az „Eroica” szimfónia, és fény derült arra is, hogy a zeneszerzők körében milyen babona köthető a kilences számhoz. Ráadásul a felvételeken az idei koncertszezonban az évad művésze címet viselő Várdai István mellett olyan művészekkel és együttesekkel találkozhattak a nézők, mint Baráti Kristóf, Frankl Péter, Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Vásáry Tamás, Würtz Klára, Giovanni Antonini és a Bázeli Kamarazenekar, Gyenyisz Macujev, Kobajasi Kenicsiró, Maxim Vengerov és a MÁV Szimfonikus Zenekar, Shai Wosner, valamint Pinchas Zukerman és a Camerata Salzburg.
A most befejeződő sorozattal azonban nem ér véget a Beethoven-élmény, ugyanis a Müpa a komponistát ünneplő, rendhagyó hangversennyel teszi fel a pontot az i-re! November 17-én a régizene és a historikus előadásmód egyik legelismertebb alakja, Philippe Herreweghe a Nemzeti Filharmonikus Zenekar vendégkarmestereként vezényli Beethoven II. és V. szimfóniáját. A rendkívüli körülmények közepette létrejött felállás, valamint az az érdekes tény, hogy a historikus előadásaival és saját együtteseivel híressé vált dirigens modern hangszereken játszó zenekar élén hallható, mindenképpen emlékezetes estét ígér. Annak érdekében, hogy minél többen lehessenek részesei a különleges eseménynek, a zárt ajtók mögött zajló előadást a Müpa élőben közvetíti a honlapján, a Facebook-oldalán és a YouTube-csatornáján.
A #Beethoven250challenge sorozat összes része >>>
Müpa
Kapcsolódó
Huszadik őszét kezdi a Müpa Cikk
Világhírű zenekarok, sztárszólisták, a hazai művészeti élet legjobbjai és a közkedvelt fesztiválok is helyet kapnak a Müpa műsorán. Les Amazones D’Afrique, Brian Blade & The Fellowship Band, Honeybeast, Hiperkarma – pár név ízelítőül az őszi-téli könnyűzenei és jazzkínálatból. A klasszikus zen
Tomáš Brauner és a Nemzeti Filharmonikusok április 18-án a Vigadóban Cikk
Izgalmas arra gondolni, hogy a nagy zeneszerzőknek is akadnak felfedezésre váró műveik. Dvořák, az Újvilág-szimfónia és a Csellóverseny szerzője negyvenhárom évesen írt egy romantikus kantátát A kísértetmenyasszony címmel: az opus Magyarországon – vélhetően a cseh nyelvű szövegkönyv okozta előadás
Összedolgozik a generatív AI és a Momentán Társulat Cikk
A mesterséges intelligenciát (AI) egyre szélesebb körben használják, így adta magát az ötlet az improvizációra épülő Momentán Társulat re:Verze című előadásának alkotói számára, hogy éljenek a lehetőséggel. Magyarországon elsők közt és egyedülálló módon fokozatosan és tudatosan építették be a gépi
Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk
A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel