A test és az emlékezet fonődik össze Gergye Krisztián új összművészeti produkciójában Cikk

Gergye Krisztián: A test emlékezete

Hirdetés

A test emlékezete címmel mutatja be a Nemzeti Táncszínház október 27-én Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkcióját, melynek látványvilágát a lengyel avantgárd legjelesebb képzőművészének alkotásai ihlették. A három táncosra és egy kilenctagú kórusra megálmodott mű zenéjét Zombola Péter szerezte. Misztikus, mítikus és mitológikus világok jelennek meg a színpadon, ahol az örök mozdulatlanságba zárt figurák életre kelnek.

Magdalena Abakanowicz a lengyel képzőművészet korszakos alakja, szobrai, installációi a világ minden táján megtalálhatóak. A 2017-ben elhunyt szobrász és textilművész és hatalmas életműve ihlette Gergye Krisztiánt egy új összművészeti előadás létrehozására. A produkciót Jerger Krisztina művészettörténész emlékének szentelte a koreográfus, aki meghatározó alakja és kurátora volt a magyar múzeumi világnak és különösen sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatok építéséért.

Gergye Krisztián az elmúlt évtizedben sokszor készített képzőművészet ihlette performanszokat és nagyszínpadi táncprodukciókat, előadásainak fókuszában a műfajok szintézise áll. Több évig készítette elő A test emlékezete című előadását, melyet Abakanowicz embernagyságú textilművei és zsákvászon szobrai ihlettek. Az előadás számos művészeti műfaj, hétköznapi és előadóművészeti gesztus, művészet-értelmező szemlélet fókuszából közelít egy életműhöz. Tánc, színház, báb-művészet, performansz-művészet, rekonstrukciós kísérletek, reprodukciós tapasztalások, zenei kompozíciók, kórusművek által törekszik a kimerevített rítusokként értelmezhető Abakanowicz-i világkép feltámasztására.

Az előadás a Nemzeti Táncszínház nagyszínpadát borítja be Abakanowicz alkotásait idéző figurákkal, formákkal, monumentális alakokkal. Zombola Péter zeneszerző hangszeres közreműködője is az előadásnak, a rendező felkérésére modern kórusműveket írt társulva a képi- és mozgásvilághoz. A szerzeményeket a Soharóza Kórus kilenc tagja adja elő, akik nem csupán hangjukkal vesznek részt a produkcióban, hanem megtestesítik életre keltik a megidézett korszakok jellegzetes figuráit. A test emlékezetének táncosai Barabás Anita, Téri Gáspár és Gergye Krisztián. Magdalena szerepében Bánfalvi Esztert láthatja a közönség.

Abakanowicz az egyetlen olyan általam ismert alkotó, aki mérhetetlen szigorral és következetességgel, szinte archeologikus módszerrel felismerve a világot, sejtről sejtre, alakról alakra haladva teremtette meg a saját univerzumát. Szobrai mintha egy letűnt kor emléknyomai lennének. Kimerevített archetipikus alakjai és objektumai egy képzeletbeli civilizáció létezésének lenyomatai. Az archaikus és a szellemi világokhoz való kötődéseink a test emlékezetében fedezhetők fel. Koreográfusként ennek a test-emlékezetnek, a test nyelven túli, vagy nyelv előtti, csak rá jellemző nyelvének elkötelezett kutatójaként Abakanowicz műveiben látom az analógiát és a visszaigazolást, hogy nemcsak érdemes, de létszükséglet ezen az úton járnom és haladnom. – mondja Gergye Krisztián az előadásról.

Az összművészeti előadás hűen tükrözi Gergye Krisztián és alkalmi társulata azon törekvését, hogy az előadásaikban a műfaji jellemzők ne csupán kontextusként jelenhessenek meg, hanem szerves egységet alkotva, valós találkozásban, egymástól el nem választható módon alakíthassák előadásaink egyedi formanyelvét és a mondanivaló kikristályosodását.

Gergye célja, hogy Abakanowicz kimerevített, megállított idejű rituáléit megpróbálja feléleszteni a XXI. században, oly módon, ami még a mai, utópisztikusnak tűnő világunkban is értelmezhető, sőt megtapasztalható lehet. Megpróbál benne lenni az élet rituáléjában, hogy ezáltal megérthessük a halált és megtapasztalhassuk a test emlékezetét. 

 

Soharóza

Kapcsolódó

Peter Lindbergh legendás képeivel indul a 9. Budapest Fotófesztivál Cikk

Budapest Fotófesztivál A Budapest Fotófesztivál kilencedik évében egy országos premierrel indítja programsorozatát. a Fotófesztivál és a Műcsarnok szakmai együttműködésében megvalósuló tárlaton Magyarországon első alkalommal láthatók a legendás német divatfotográfus Peter Lindbergh (1944-2019) ikonikus alkotásai. A fot

Új összművészeti kulturális központ született a Margit-negyedben: a DUGATTYÚS Cikk

Új összművészeti kulturális központ született a Margit-negyedben: a DUGATTYÚS Új kulturális és közösségi tér jött létre Budapest egyik legizgalmasabb városrészében. A DUGATTYÚS a Margit-negyed legújabb művészeti központja, összművészeti térként egyesíti a kortárs képzőművészet - a fotóművészet, a szobrászat, a festészet -, a zene és a színház világát. Áprilisig Generál Kris

A Budapest Arénában végleg elbúcsúznak Az Őrült Nők Cikk

Az Őrült Nők Ketrece búcsúelőadás 10 év és majd ötszáz előadás után végleg elbúcsúzik a színpadtól az elmúlt évtizedben legendássá vált színházi produkció, Az Őrült Nők Ketrece, Alföldi Róbert rendezésében, a főszerepekben Stohl Andrással és Hevér Gáborral. A kultikus darabot október 4-én, a Budapest Arénában láthatjuk utoljára, s

A Momentán Társulat improvizációs színházi alkotóműhelye felvételt hirdet Cikk

Momentán Társulat Olyanok jelentkezését várják, akik szeretnének egy fiatal alkotóközösség tagjai lenni, szeretnének improvizációs színházi technikákat elsajátítani, és egy csapatban álmodnák és valósítanák meg különböző kreatív ötleteiket. A Momentán Műhely egyszerre közösség, tanulóhely és alkotótér. Olyan 18-26