Világhírű dán zenekart vezényel a Müpa újévi koncertjén Fischer Ádám Cikk

Világhírű dán zenekart vezényel a Müpa újévi koncertjén Fischer Ádám

Hirdetés

A Müpában évek óta hagyomány, hogy újév napján megszólal Haydn remekműve, A teremtés című oratórium, amely az élet gazdagságát és szépségét hirdeti. Az optimizmussal teli művet ezúttal is a sorozatot életre hívó Fischer Ádám vezényli nagyszerű énekes szólisták, a Danish Chamber Orchestra, valamint a Magyar Rádió Énekkara élén. A január 1-jei esti produkciót egy fiataloknak szóló délutáni előadás előzi meg, amelyen a mű legfontosabb részeiből összeállított keresztmetszet hangzik el Fischer Ádám személyes ismertetőjével.

A hagyomány a folytonos ismétlésen alapul – vallja Fischer Ádám karmester és az újévi koncertek 2008-ben életre hívott sorozatának otthont adó Müpa, hiszen egy-egy remekmű újra és újra képes meggyönyörködtetni. A teremtés című oratórium újévi megszólalása a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a magyar koncertkultúra egyik legszebb hagyományává vált. Haydn évtizedeken át az Esterházy hercegi család rezidenciális muzsikusa volt, A teremtés pedig bécsi ősbemutatója után először a világon éppen Budán szólalt meg a szerző vezényletével, 1800. március 8-án.

Fischer Ádám korunk egyik legkiválóbb Haydn-specialistája, aki mindig új megvilágításban tárja elénk e nagy művet. A dirigens a Magyar Rádió Énekkarához csatlakozó Dán Kamarazenekart (Danish Chamber Orchestra) 1998 óta vezeti; gyümölcsöző együttműködésüket olyan fontos díjnyertes lemezek jelzik, mint Mozart és Beethoven összes szimfóniájának felvétele. Az együttesnek jelenleg két magyar tagja van: Mező Péter 2016 óta első hegedűse, Seres Dóra pedig 2006 óta szólófuvolistája a zenekarnak.

A vokális tolmácsolás világszínvonalát az esti előadáson három kiváló énekes garantálja. Mojca Erdmann napjaink egyik legjobb Mozart-szopránja, aki 2011-ben debütált a Metropolitan új Don Giovanni-produkciójában. A tenorszólam gazdájaként színpadra álló, Junior Prima-díjas Rab Gyula 2012-ben végzett a Zeneakadémián, később Birminghamben és a londoni Royal College of Music falai közt tökéletesítette tudását. Konstantin Krimmel német–román bariton sokat foglalkoztatott dal- és operaénekes, aki 2019-ben a Deutscher Musikwettbewerb első díját és közönségdíját is megnyerte.

A 16 órai kezdetű, egyórás délutáni „beavató” hangversenyen Fischer Ádám ifjúsági előadás keretében mesél a mű gondolatiságáról és zenéjéről, miközben magyar nyelven, Bakonyi Marcell, Megyesi Zoltán és Rácz Rita közreműködésével és az esti produkcióban is hallható nagyszerű együttesekkel szólalnak meg részletek A teremtésből.

Újévi hangverseny / Haydn: A teremtés >>>

Újévi koncert fiataloknak / Haydn: A teremtés (részletek) >>>

 

Müpa

Kapcsolódó

Tomáš Brauner és a Nemzeti Filharmonikusok április 18-án a Vigadóban Cikk

Tomáš Brauner - A kísértetmenyasszony Izgalmas arra gondolni, hogy a nagy zeneszerzőknek is akadnak felfedezésre váró műveik. Dvořák, az Újvilág-szimfónia és a Csellóverseny szerzője negyvenhárom évesen írt egy romantikus kantátát A kísértetmenyasszony címmel: az opus Magyarországon – vélhetően a cseh nyelvű szövegkönyv okozta előadás

Összedolgozik a generatív AI és a Momentán Társulat Cikk

reVerze  - Momentán Társulat A mesterséges intelligenciát (AI) egyre szélesebb körben használják, így adta magát az ötlet az improvizációra épülő Momentán Társulat re:Verze című előadásának alkotói számára, hogy éljenek a lehetőséggel. Magyarországon elsők közt és egyedülálló módon fokozatosan és tudatosan építették be a gépi

Közel 100 nyeremény a 2024-es Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatban Cikk

Fülesbagoly 2024 Számtalan újítással rendezik meg az idei Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatot, és minden eddiginél nagyobb nyereményeső hullik a döntős zenekarokra. A könnyűzenei versenyt ezúttal is Debrecenben, Martonvásáron, Budapesten és Keszthelyen rendezik meg. Utóbbi helyszínen a szervezők és a város idén e

Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk

Baráth Emőke A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel