Világszínvonalú gyermekopera október 30-án a Müpában Cikk
Hirdetés
Aligha választhatunk jobb programot az őszi hosszú hétvége vasárnap délelőttjére, mint az operairodalom egyik legkedveltebb gyermekoperáját, a Pomádé király új ruháját a Müpa hangversenytermében. Az állítás számtalan érvvel igazolható, soroljuk is közülük a legnyomósabbakat, amelyek igazságáról október 30-án a publikum saját maga is megbizonyosodhat.
A 19. század az irodalomtörténetben a mesék virágkorának tekinthető, ami olyan feledhetetlen meseírók munkásságának és gazdag képzeletének köszönhető, mint E. T. A. Hoffmann, Oscar Wilde, a Grimm testvérek vagy Hans Christian Andersen. A gyámoltalan hősök sokszor tragédiában végződő történetei közt üdítő színfolt Andersen szatirikus tanmeséje, A császár új ruhája. Mint a romantikus mesékben általában, ebben a történetben sem maradhat el az erkölcsi tanítás: a képmutatás és a félelem halálos méreg, és az igazságot többnyire a gyerekek mondják ki. Esetünkben azt, hogy a „csodatakácsok” által szőtt „új ruhában” – valójában talpig semmiben – népe előtt masírozó király: meztelen! A cselekmény abszurditása olyan humorral fűszerezi meg a történetet, hogy az bármely korosztály számára garantált szórakozást jelent. Míg a gyerekek nagyokat kacagnak a helyzetkomikum által generált szituációkon, a felnőttek számára épp ilyen szórakoztató az emberi természet esendőségével való leplezetlen szembenézés.
Az opera zenéje az éppen harminc évvel ezelőtt elhunyt Ránki György alkotása. A Kossuth- és Erkel-díjjal kitüntetett zeneszerzőt nemcsak operáiról, balettzenéiről és az első magyar musicalként elhíresült, Egy szerelem három éjszakája című sikerprodukcióról ismerjük, de az 1945 utáni magyar filmgyártás egyik legtermékenyebb zeneszerzőjeként közel félszáz filmzene megalkotójaként is. Az ő nevéhez fűződik többek közt a Két bors ökröcske című rajzfilm, a Körhinta, A beszélő köntös, az Utazás a koponyám körül, A Pendragon legenda, az Édes Anna, Az aranyember vagy a Villa Negra románca című filmek kísérőzenéje, de nagyot vétenénk gyerekkorunk kedvenc bábfilmsorozata, a Mekk Elek, az ezermester ellen, ha pont annak zenéjét nem említenénk. Ránki zenei pályafutásának csúcsát a Magyar Rádió felkérésére komponált Pomádé király új ruhája jelentette, amelyért 1954-ben Kossuth-díjat vehetett át. Az Andersen-mese nyomán íródott és a személyi kultusz időszakában igencsak áthallásos darab szövegét a Nyugat harmadik nemzedékének kiemelkedő alakja, a költő-műfordító Károlyi Amy készítette, akit a Magyar Rádió berkeiben sodort össze az élet a zeneszerzővel. Az erős társadalomkritikai felhang miatt a darabot több mint negyven éven keresztül a közönség csak erősen cenzúrázott változatban élvezhette, amelyből a szatirikusan társadalombíráló részeket és a szerelmi szálat teljesen kilúgozták.
A Müpa Operamatiné sorozatában a 2018-ban felújított, eredeti változattal találkozhatunk, amelyben Pomádé király udvartartása Toronykői Attila rendezésében, Oberfrank Péter vezényletével, a Sinfonietta Erudita és a Discantus Énekegyüttes előadásában elevenedik meg. A király szerepében az Operaház basszbariton magánénekesét, Kőrösi Andrást hallhatjuk, aki éppoly kiválóan hozza a hatalmától megrészegült uralkodó karakterét, mint a legendás Székely Mihály az ősbemutatón, vagy a szerep későbbi legismertebb megformálója, Gregor József.
További információ és jegyek >>>
Müpa
Kapcsolódó
Tomáš Brauner és a Nemzeti Filharmonikusok április 18-án a Vigadóban Cikk
Izgalmas arra gondolni, hogy a nagy zeneszerzőknek is akadnak felfedezésre váró műveik. Dvořák, az Újvilág-szimfónia és a Csellóverseny szerzője negyvenhárom évesen írt egy romantikus kantátát A kísértetmenyasszony címmel: az opus Magyarországon – vélhetően a cseh nyelvű szövegkönyv okozta előadás
Összedolgozik a generatív AI és a Momentán Társulat Cikk
A mesterséges intelligenciát (AI) egyre szélesebb körben használják, így adta magát az ötlet az improvizációra épülő Momentán Társulat re:Verze című előadásának alkotói számára, hogy éljenek a lehetőséggel. Magyarországon elsők közt és egyedülálló módon fokozatosan és tudatosan építették be a gépi
Les Deux Stabats március 28-án a Müpában Cikk
A zenében a historizmus nemcsak azt jelenti, hogy korabeli hangszerek kópiáin szólalnak meg régi művek: olykor azt is, hogy az előadók felelevenítenek egy olyan szokást, amelynek több évszázada hódoltak a zenekedvelők. Az 1780-as években Párizs templomaiban Les Deux Stabats – A két Stabat – címmel
Március 15. - Háromnapos ingyenes ünnepi programsorozat a Magyar Nemzeti Múzeumban Cikk
A Magyar Nemzeti Múzeum ingyenes programokkal várja a látogatókat három napon át, az 1848/49-es forradalom és szabadságharc 176. évfordulóján. Minden korosztály válogathat az izgalmas programok között: A gyerekeket kézműves foglalkozások, alkotóprogramok, múzeumi játéktér saját fejlesztésű és a tö